Tips til jobbsøking i sosiale medier

  • Innsikt
  • Kunnskapsdeling

Beathe Knudstad-Lopez
Branch Manager Kelly Services Norge og styremedlem i SRF

Hvordan kan sosiale medier være et verktøy i din egen jobbsøkerprosess?

Når man er arbeidssøker er det viktig å huske på at du er din egen merkevare. Dette kan du dra god nytte av ved å bygge din egen merkevare enda sterkere ved hjelp av sosiale medier. Det kan også hjelpe deg til å stå sterkere i en rekrutteringsprosess. 

Det er stor sannsynlighet at en rekrutterer eller bedrift sjekker deg opp på sosiale medier. En av årsakene til dette er at bedriftene i langt større grad ønsker å se om kandidatene kan passe inn i selskapet på flere områder – ikke bare på det faglige. I dag blir hele 73 % rekruttert via en sosial plattform, og mer enn 92% av rekrutterere bruker sosiale medier i en rekrutteringsprosess. Derfor er det viktig å unngå ytringer og kommentarer som man i ettertid ser at man kunne ha unngått, og som kan påvirke ansettelsesprosessen. Dette skal man også ha i bakhodet når man kommenterer på ulike kommentarfelt, for eksempel vg.no osv., da dette er synlig for alle uten restriksjoner.

LinkedIn:
Dette er fortsatt den viktigste arenaen for jobbsøkere. Her møter du både bedrifter og rekrutteringsbransjen. Mer enn 79 % av rekrutteringsrådgivere hevder å ha ansatt folk via eget kontaktnettverk fra LinkedIn. Her legges det ut jobber, og det knyttes nettverk. Mange kaller LinkedIn for det skjulte arbeidsmarkedet.

Der er viktig at din profil er oppdatert slik at det ikke er avvik på CV-en som eventuelt blir brukt når du søker på en stilling. Legg gjerne til et profesjonelt bilde og telefonnummer, da kan rekrutterer enkelt nå deg. Fortell hvem du er, gjerne hva som er dine styrker og hva du passer til eller ønsker å jobbe med. Du kan også be tidligere ledere og kollegaer gi deg en anbefaling som lagres på profilen din. Denne kan fungere som et fint supplement til referansene dine.

Vær engasjert: følg, del, lik og kommenter på bedrifter, saker og omtaler som er relevant for deg. På den måten «spinner» du videre i ditt og andres nettverk.
Det er mange jobber som ikke blir publisert på finn.no, men som kun legges ut via denne kanalen.

Facebook:
Etter LinkedIn kommer Facebook som den viktigste kanalen for å søke opp kandidater.  Arbeidsgiver går ofte inn her for å sjekke ut kandidater før et eventuelt intervju.  Mer enn 66 % fra rekrutteringsbransjen bruker dette som verktøy, uavhengig av stilling og bransje. Mange tenker at Facebook kan være en mer privat arena og det er det viktig at den forblir. En fremtidig arbeidsgiver ønsker å finne ut hvem du er og om du kan passe inn i miljøet på deres bedrift.

I denne kanalen kan ditt nettverk få vite at du er arbeidsledig. Sjansen er stor for at det er noen som har hørt om ledige stillinger eller som sitter med kjennskap til aktuelle bedrifter som trenger en dyktig person. På Facebook er det viktig at en tenker at det som kun kan styrke din merkevare er synlig. Slett eller skjul informasjon du ikke ønsker skal være synlig.

Facebook er også en arena hvor bedrifter deler eller legger ut månedsbrev eller informasjon om selskapet, som kan brukes til intervjusituasjoner senere. Gå derfor aktivt inn og følg de bedriftene som kan være interessante for deg i en jobbsøkersituasjon.


Twitter:
Dette er en god arena for å komme nærmere de rette bedriftene og personene som du ønsker å komme i kontakt med. Her er det lett å slenge seg med på diskusjoner, bli sett, samt å komme i kontakt med folk – på en litt mer uformell måte.

Twitter er en flott måte å lære seg å lage en «twitter-pitch» på. Tenk deg at du skal selge deg selv på 140 tegn. Hva ville du ha skrevet da?

Man kan også lage et twitter-navn tilpasset eventuelle jobbsøk. Lag et kort, men presist notat på hvem du er i din personlige info. Bruk også et profesjonelt bilde.  Gjerne inkluder en link til en online CV.
Å bygge sin egen merkevare digitalt når man skal søke jobb, trenger ikke å være vanskelig og komplisert. Men sett gjerne av ekstra tid til det. Det funker!