SRF Kunnskapsdeling: Til deg som skal kjøpe design

SRF Kunnskapsdeling: Til deg som skal kjøpe design

  • Innsikt
  • Kunnskapsdeling

 

Thomas Dahl Birkeland

Art Director og gründer i Reklamekollektivet og styremedlem i SRF

 

Til deg som skal kjøpe design

Skal du i gang med en omfattende rebranding eller gjerne pusse opp nettsiden i høst? Da har jeg samlet noen gode råd som gjør prosessen litt enklere, både for deg og designeren. Enten du er markedssjef, prosjektleder eller driver for deg selv; her er noen tips du kan ta med deg på veien!

I den digitale hverdagen anno 2016 er design en av de viktigste delene av merkevaren din - i alt fra produktet ditt, nettsiden din, sosiale medier og de utallige flatene merkevaren din lever på. En tydelig visuell identitet hjelper kundene dine å kjenne deg igjen i mengden, og velge deg foran konkurrentene dersom det gjøres riktig.

Riktig mann for jobben
Aller først: start i riktig retning! Fetteren din som kan Photoshop er ikke den du vil at skal ta hånd om merkevaren din. Gjør research på hvilke designere/byråer som er flinke. Hør gjerne rundt i nettverket ditt og be om anbefalinger. De flinkeste er ikke nødvendigvis de som roper høyest.

Se etter variasjon. Ta en kikk gjennom porteføljene på de aktuelle designerne/byråene. Lager byrået mye likt er det stor sjanse for at du vil havne i samme gruve. Det er selvfølgelig også viktig at du både forstår og liker det du ser. Prøv gjerne å sette deg inn i det som er produsert. Hva var målet og hvordan løste designeren oppgaven? Dette kan gi en pekepinn hvordan samme designer vil løse dine utfordringer.

Det finnes mange om beinet her, og både byråer og frilansere kan være rett for deg. Be gjerne om møter med flere aktører. Hør hvordan de arbeider, hva de kan gjøre for deg og kjenn på om kjemien stemmer. Sistnevnte er ofte avgjørende for et godt samarbeid gjennom hele prosessen.


Godt design er god butikk
Investering i egen merkevare er den beste investeringen du kan gjøre. Sett derfor av budsjett til å gjennomføre ting skikkelig. Du hadde vel ikke spurt tømreren som bygger huset ditt om å droppe grunnmur og isolasjon for å spare penger?

En god nettside kan med riktige grep bli din nye superselger. Se på investeringen som en ny ansatt som jobber døgnet rundt for at du skal tjene penger. En ny visuell identitet kan endre posisjonen din i markedet, og gjøre deg mer attraktiv for målgruppen din. Det kan også øke stoltheten blant de ansatte, gi en ny boost til selgerene dine og være med på å bygge en sterkere internkultur for hele selskapet. Listen er lang!

Husk å bli enig om timepris eller fast pris på prosjektet før arbeidet starter. Noen prosjekter kan være vanskelig å prise, da kan det være fint å spesifisere ulike faser og bli enig om timebruken i hver av disse. Vær tydelig på hva leveransen skal inneholde og spesifiser så godt som mulig før arbeidet starter, så slipper man humper underveis.

Et siste tips: Har du satt av et budsjett så informer gjerne om det med en gang. Det er enklere for byrået å skreddersy en løsning til deg dersom du på forhånd kan fortelle hva du ønsker, og hvor mye du har til å bruke på det.


Åpen dialog
Når du har landet på riktig designer, gjør deg klar til å brette opp ermene og delta i det morsomme arbeidet. En designprosess kan være spennende, lærerik og inspirerende dersom du er involvert og engasjert underveis.

I starten bruker designeren mye tid på å sette seg inn i selskapet ditt, produktet ditt, kundene dine og resten av markedet - alt for å forstå så godt som mulig hvordan du skal lykkes og hvilke designløsninger som er best. Det er designerens jobb å være nysgjerrig og spørre om alt mulig. Vær klar for å svare, og for å ta imot tilbakemeldinger. Mange gjør feil ved å være hemmelighetsfulle. Har dere lagt nye strategier, vurderer store endringer eller har innsikt som dere ikke deler, er det stor fare for at designet ikke løser det ekte problemet. Inviter de inn i varmen - det lønner seg garantert i lengden.


Din rolle i prosjektet
Hvem er ansvarlig for tekst, hvem skal gjøre korrektur, og hvem tar de endelige avgjørelsene? Hvem har ansvar for å følge opp deadlines og hvem skal kontaktes ved spørsmål underveis? Sett tydelige roller tidlig i prosjektet, det vil spare alle for unødvendig hodepine.

Et godt samarbeid avhenger av engasjement både fra kunden og designeren, samt gjensidig tillit og respekt. Du valgte selv riktig mann for jobben, og nå er det på tide å stole på din egen avgjørelse. Husk på det når lysten til å overstyre dukker opp underveis, for dette kan fort sette en brems på gode idéer. Vær åpen for faglige diskusjoner og uenigheter underveis. Diskusjoner betyr engasjement og er et godt tegn på at prosjektet er på riktig vei. 

Følg opp på deadlines, men la samtidig designeren få tid til å gjøre jobben sin. Micro-management er kreativitetens død.


Tilbakemeldinger
Det kan være vanskelig for førstegangskjøpere å gi tilbakemeldinger. Her må man ta på den faglige hatten og gi tilbakemeldinger ut i fra strategien man sammen har utarbeidet. Som kunde har du lov til å spørre, utforske og grave i begrunnelser dersom du ikke forstår løsningen. Det er helt i orden, og en flink designer vil forklare deg og ta deg med gjennom de forskjellige valgene som er tatt. Husk at løsningene som presenteres er basert ut i fra de strategiske valgene dere har gjort, og er nøye vurdert og utarbeidet av de du ansatte for jobben.

Selv om du ikke personlig liker fargen oransje, er ikke det en grunn til å slakte skissene du ble presentert. Å like, eller å ikke like, er et subjektivt spørsmål. Vurder heller hvilke assosiasjoner dette gir for kundene din, hvordan designet skiller deg fra konkurrentene og om det løser problemstillingen det er ment å løse. Kanskje er det ikke du som er din egen målgruppe?


Huskeliste:
- Be om møte med flere aktører
- Sett av budsjett til å gjennomføre prosjektet riktig
- Vær tilgjengelig og spill på lag med designeren din
- Vær ute i god tid. En god prosess tar tid å gjennomføre
- Vær objektiv og faglig når det gjelder tilbakemeldinger


Klar for å sette igang?
Ønsker du å lære mer om dette temaet kan jeg anbefale en bok som heter «You´re My Favourite Client» av Mike Monteiro. En morsom, lettlest og utdypende guide til hvordan du som kunde skal forholde deg til designprosjektet.

Lykke til!