SRF Kunnskapsdeling: Er du tilstede i kundens kjøpsprosess?

SRF Kunnskapsdeling: Er du tilstede i kundens kjøpsprosess?

 Av: Ole Rønneseth

Tre av fire nordmenn handlet på nett i 2017, og blant de med høyere utdanning var det hele 9 av 10 som hadde gjort et kjøp på nett det siste året. Å være tilstede digitalt er alfa og omega, og det er ikke nok å bare velge en "kanal" eller plattform, du må følge kunden i hele kjøpsprosessen. Kilde: SSB.no 

Se for deg følgende; du har kjøpt din første leilighet og skal gå i gang med å pusse opp soverommet. Før du setter i gang med oppussingen, har du en rekke spørsmål du trenger svar på. Hvordan fjerne en strietapet, hvordan legge nytt gulv, hvor kjøper jeg nytt gulv, hvilken maling skal jeg velge, hvordan finner jeg frem til møbelbutikken som jeg så en annonse for på Facebook.

For å få svar på spørsmålene dine, spør du gjerne familie og venner, du søker på YouTube for å finne instruksjonsvideoer, eller du gjør et søk på Google for å finne informasjon, leverandører og sammenligne produkter. Når hele 40% oppgir at en søkemotor har spilt en helt avgjørende rolle i kjøp er det viktig å være tilstede med relevant innhold i søkemotorene. (Kilde: https://www.consumerbarometer.com/)

Hvis du nå var en leverandør av soveromsmøbler, maling eller gulv, ville det da være tilstrekkelig med en annonse på Facebook?

Her er det flere touchpoints hvor du kan påvirke kunden med relevant informasjon. Du er kanskje tilstede i søkemotorene med godt søkemotoroptimalisert innhold om gulvlegging og fargetrender, har instruksjonsvideoer på YouTube om hvordan du enkelt legger parkett. Du har kanskje satt opp betalte søkeordsannonser for å sikre at du er på øverst i søkeresultatene når kunder søker etter dine produkter.

Uansett hva du velger å gjøre, så burde du vite hva som er kundens utfordringer og behov, hvor kunden gjør sin research og være tilstede i de aktuelle kanalene for å kunne påvirke kunden til å ta de riktige beslutningene.

Vær relevant - finn ut hva som er kundenes utfordringer
For å vite hva kundene er opptatt av og hvilke utfordringer de har, gjennomføre fokusgrupper, spørreundersøkelser og sørg for at du har en søkeordsanalyse på plass. Ta utgangspunkt i hvem kunden din er, og tenk på hva de vil søke etter dersom de har et behov og utfordringer som dine produkter løser.

Når det kommer til SEO og søkemotorannonsering, trenger du ikke “gjette” hva dine kunder søker etter. Ved hjelp av en søkeordsanalyse får du oversikt over hvilke ord og setninger folk bruker når de søker i søkemotorene.. Har du en Google Adwords-konto har du tilgang på all denne dataen gratis i programmet ”keywordplanner”. Når du har funnet ut hva dine kunder søker etter kan du komme i gang med innholdsproduksjon og søkemotorannonsering.

 

 Meld deg på kurs i praktisk innføring i Google Adwords her. 

 

5 ting du bør vite om søkemotorannonsering


1. Relevans
Skal du annonsere i en søkemotor dreier det meste seg om å være relevant. Hver gang søkeordet ditt samsvarer med søket til en kunde, blir annonsene tildelt kvalitetspoeng. Kvalitetspoeng er en beregning av kvaliteten på annonsene, søkeordene og landingssidene dine. Hvis du har annonser av høy kvalitet, belønner Google deg og du kan få lavere kostnader og bedre annonseplasseringer! Annonsering i søkemotorene handler derfor mye om å gi relevante svar på det kundene søker etter.

2. Innhold - landingssider
Ha relevant informasjon på dine landingssider! Man kan lage relevante annonser som gjør at kunden klikker inn på din nettside, men hva så? Svarer nettsiden på det kunden har søkt etter? Hvis nei, ikke kast hundrelappene dine rett i lomma på Google. Et besøk til en landingsside som verken gir et godt svar på det kunden søker etter eller har brukervennlig innhold, skaper bare irritasjon. Husk at jo mer relevante annonsene og landingssidene dine er for kunden, jo mer sannsynlig er det at du oppnår høyere kvalitetspoeng og fordeler hos Google.

3. Målretting: Bruk annonsekronene dine mot de som er interessert i ditt produkt
Tenk deg en situasjon hvor du søker etter en møbelbutikk i Bergen, men får opp en annonse for en møbelbutikk som kun leverer i Oslo. Er dette relevant for deg? Nei. Målrettingsmulighetene i Adwords er store. Du kan blant annet målrette annonsene dine basert på demografi, geografi og språk i tillegg til søkeord. På den måten bruker du ikke penger på de som ikke er relevante kunder for deg. Dersom du har en lokal butikk i Bergen, kan du for eksempel målrette annonsering kun mot personer som befinner seg i en 5 km radius fra din butikk. Sannsynligheten for at nettopp disse personene kommer innom for å handle hos deg er betydelig høyere enn en person som befinner seg på Geilo.

4. Remarketing: Nå ut til de som allerede har besøkt nettsidene dine
Ved å sette opp en smart remarketing-strategi kan du nå ut til personer som tidligere har besøkt nettsidene dine. Du kan for eksempel la dine annonser på Google kun være synlig når noen som har forlatt handlekurven din gjør et nytt generisk søk etter tilsvarende produkt. Et annet eksempel er å skreddersy budskap til dine eksisterende kunder. Du kan også ekskludere kunder, slik at kunder som nylig har gjennomført et kjøp ikke får opp annonsene dine.

5. Måling av effekt
I motsetning til en mengde andre annonseringsformer er søkemotorannonsering den mest forutsigbare investeringen du gjør - nettopp fordi aktivitetene er svært målbare. Du betaler kun per klikk, og kan derfor måle effekten av hver enkel annonse ved å spore salgene som blir gjort på dine nettsider. Dermed kan du enkelt beregne en ROI av investeringene dine. Sørg for å ha på plass gode målinger av dine kampanjer! Analyser dine kampanjer fortløpende og forsøk alltid å forbedre effekten av dine markedsinvesteringer. Det er svært enkelt å sette opp A/B tester Adwords. Test gjerne en ting om gangen og implementer det som fungerer best.

Selv en liten mus kan kaste stor skygge
Dersom du jobber smart med digital markedsføring og kjenner dine kunders behov og utfordringer, kan du konkurrere med de største aktørene i bransjen selv med langt lavere markedsbudsjetter. Det dreier seg om å finne smarte løsninger! Ved hjelp av kundeinnsikt og smart målretting kan du sikre at du er tilstede i kundens kjøpsprosess.

Vil du lære mer om hvordan du setter opp og optimaliserer en Adwords-konto? Meld deg gjerne på kurset Kalibrert holder i samarbeid med SRF her.