Bærekraft er blitt en naturlig del av markedsavdelingenes arbeid, spesielt når det jobbes med forretningsutvikling. Hvordan bør bedrifter jobbe med bærekraftsarbeid i sine organisasjoner, hvilken rolle spiller finansnæringen i dette arbeidet, og hva gjør de enkelte bedriftene internt? Dette er bare noen av spørsmålene vi får svar på under vår egen halvdagskonferanse «Bærekraft og forretningsutvikling i Bergen».
Norsk Bærekraftsbarometer for 2021 viser store forskjeller mellom ulike bransjer og mellom bedrifter i samme bransje. Pål Rasmus Silseth som er prosjektleder for Norsk Bærekraftsbarometer og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI uttaler:
- Følger man ikke med i timen risikerer bedrifter å bli valgt bort dersom de ikke tilfredsstiller krav fra forbrukere og myndigheter. Samtidig som vi selv synes at det er mye fokus på bærekraft i bedriftene, viser resultatene fra undersøkelsen at andelen kunder som ikke klarer å vurdere bedrifter på bærekraft har økt fra 16 % i 2020 til 26 % i 2021.
Bli med oss 4. november på Scandic Ørnen!
Arrangementet er gratis for SRF-medlemmer.
Arrangementet er støttet av:
Tittel på foredrag: «EUs Green deal og finansnæringens rolle i bærekraftig omstilling».
Bankene har en viktig rolle å lykkes med en bærekraftig omstilling og dette vil igjen føre til krav til mange bedrifter.
Få innsikt til rammebetingelser og hvordan bankene vil ha en sentral rolle i en bærekraftig omstilling.
Rett frem – gjør din virksomhet ESG klar.
Matthew har jobbet med bærekraftige investeringer, både som ESG-analytiker og som leder for bærekraftige investeringer i Storebrand Asset Management. Matthew leder KPMGs satsing på Sustainable Finance og har god oversikt på hvordan EU sin Sustainable Finance Action Plan vil treffe norske selskaper.
Tittel på foredrag: Bærekraft i praksis - Hvordan Fana Sparebank gjør bærekraft til en del av kjernevirksomheten
Bærekraft har kommet for å bli, og det er ikke lengre et spørsmål om hvorfor. Derfor må bærekraft integreres i bedriftens strategi for å sikre en felles retning for organisasjonen. Fana Sparebank forteller om bankens overordnede bærekraftsmål og ambisjoner, og vil gi et innblikk i hvordan de jobber med å gå fra strategi til handling.
Karianne Landa er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole (NHH), med en hovedprofil i energi, naturressurser og miljø, og en sideprofil med fokus på innovasjon og utvikling. Karianne er nå bærekraftstrainee i Fana Sparebank, hvor hun blant annet jobber med bankens klimaregnskap og klimarisikorapportering.
Tittel på foredrag: Samarbeid gir bedre resultater
Hansa Borg har gjennom mange år jobbet med forbedringer og innovasjoner for å ha en mer bærekraftig drift og ta ned miljøfotavtrykket fra egen virksomhet og de produktene de leverer. Utvikling av mer miljøvennlige emballasjeløsninger er et viktig satsingsområde for konsernet. Her jobbes det blant annet med å redusere vekt på emballasje, jobbe frem mer miljøvennlige løsninger, økt bruk av resirkulert plast og å redusere plastforbruk. I dette foredraget vil dere få høre mer om hvordan Hansa Borg jobber med bærekraft og bli med på reisen de har tatt fra å se et behov til å finne løsninger som bidrar til mer sirkulært bruk av festivalglass og ølfat i plast.
Stina Kildedal-Johannessen er leder for kommunikasjon og bærekraft i Hansa Borg Byggerier AS. Hun sitter i styret i SRF og i Bergen Næringsråds ressursgruppe for sirkulærøkonomi. Før hun startet i Hansa Borg jobbet hun som kommunikasjonssjef i Aker Solutions og har før dette med seg flere erfaringer fra kommunikasjonsfeltet, både som kommunikasjonsrådgiver, journalist, tekstforfatter og prosjektleder i reklamebransjen. Stina har sin utdannelse fra NHH, BI og Coventry University i England.
Vi er avhengig av sirkulærøkonomi for å redusere uttak av naturens resurser. Vi deler våre 5 høye mål mot 2030, forretningsutvikling er ikke å ta ut ny teknologi uten å gjenbruke eller resirkulere den gamle.
Atea
Atea
Vi har lagt noen grunnsteiner i vårt bærekraftsarbeid, men hvordan jobber vi for å bygge videre på disse? Vi kommer innom alt fra krav til leverandører, hvordan vi pusher bedriftskunder, privatkunder og sponsoratene våre i mer bærekraftig retning. Hvordan vi jobber internt og hva vår egen trainee tenker om hvordan han kan påvirke til mer fokus på bærekraft i Fjordkraft. Vi skal ikke fortelle om glansbildet og si hvor flinke vi er, men være ærlige på at det er utfordringer hele veien. Men at vi prøver å bruke musklene våre på en positiv måte i alt vi gjør.
Fjordkraft
Fjordkraft
Fjordkraft