Kåring av de beste kreative arbeidene som er laget på Vestlandet.

SRF KUBEN

Det åpnes opp for innlevering av arbeid i slutten av januar 2025.

SRF kårer hvert år de beste kreative arbeidene som er laget på Vestlandet. Ryktene går om at det har blitt produsert mye godt arbeid selv i tøffe tider i 2023!

Det konkurreres i alt fra beste “identitet” til “årets nykommer”, totalt 19 kategorier.

Lurer du på i hvilken kategori jobben din skal/bør sendes inn? Eller har du andre spørsmål? Ikke nøl med å ta kontakt, så hjelper vi i deg med å vurdere hvor den passer best. Send en mail til post@srf.no så tar vi det derfra!

Innlevering

Regler

Hvem kan delta?
Alle byråer og frilansere med adresse på Vestlandet kan sende inn bidrag til konkurransen. Studenter med adresse i hele verden, som opprinnelig kommer fra Vestlandet, kan sende inn arbeider som de er ansvarlige for, alene eller som en del av et team. Kunder som ønsker å sende inn arbeid må gjøre det via sitt byrå.

Publiseringskrav
Arbeider som sendes inn til SRF KUBEN skal være offentlig publisert i Norge eller utlandet i tidsrommet 2023 og frem til 31. januar 2024.

Reklamekrav
De innsendte arbeidene må ha en reell oppdragsgiver. Studentarbeider er unntatt fra regelen.

Film
Alle casevideoer, filmer e.l må være på max 90 sekunder. Unntaket er Folkets pris der videoen kan være lenger.

Hvilke kategorier kan arbeid kan sendes inn i?
Hvert arbeid kan sendes inn i max 3 kategorier (Folkets pris kommer utenom disse).

Alle innleverte arbeid skal anonymiseres
Filer som lastes opp må ikke inneholde logoer eller annet som kan spores tilbake til byrået som leverer inn. Dette for at juryen ikke skal vite hvem som har utført arbeidet. Arbeid kan leveres i tidsrommet fra 20. februar og til 20. mars.

Innlevering

Kategorier

Annonser

Digitale annonser

Reklamefilm

Typiske reklamefilmer. Ikke musikkvideoer eller infofilmer.

Motion Graphics/Animasjon

Dette kan være f.eks: animasjon, infofilmer, bumpere, vignetter, åpningssekvenser og visual effects (vfx).

Kampanje

Samme konsept tatt ut i minimum 3 ulike kanaler. Arbeider som er sendt inn i kampanje kan også sendes inn i max to øvrige kategorier

Håndverk

Her bedømmes kvaliteten og styrken i håndverket. Eks her kan være trykk, art direction, produksjon, emballasje/pakningsdesign etc. Arbeider som er sendt inn i håndverk kan også sendes inn i max to øvrige kategorier

Identitet

Visuelle identiteter for bedrifter og organisasjoner, privat og offentlig, i alle bransjer. Eksempelvis: Logo, symboler, profil- og designprogrammer osv

Tjenestedesign

Offentlig / internt og konsumermarked, for eksempel digitale tjenester eller applikasjoner

Effekt

Eksempler på effekt som blir vurdert i denne kategorien er oppgang i salgstall, økning i antall besøkende, økning i markedsandel antall medlemmer, abonnenter mv. Juryen vurderer arbeidene slik: Resultatene 60% av totale antall poeng. Idé, kreativitet og uttak av strategien 40%. Dette skal svares på i caset man leverer inn: Her var vi. Hit skulle vi. Dette gjorde vi. Dette oppnådde vi. Max 5 sider i pdf + 4 bilder (jpg, png). Lastes opp på samme måte som øvrig arbeid. Bildene til de nominerte blir vist på selve prisutdelingen.

Innholdsmarkedsføring

Eksempelvis podcast, webinarer, artikler o.l som er produsert for å gi verdi til en spesifikk målgruppe.

Folkets pris

Arbeid i denne kategorien skal leveres som film evt casevideo. Arbeidene blir lagt ut under Folkets pris. Vinneren blir kåret gjennom en nettbasert avstemning og offentliggjøres under selve prisutdelingen.

Print

Trykt reklame publisert i avis eller magasin. Postere og utendørs, som er en printløsning kan også sendes inn her

Film

Musikkvideoer, infofilmer etc.

Digital design

UX- og UIdesign, webdesign, applikasjoner. Applikasjoner kan og meldes på i Tjenestedesign hvis hensiktsmessig.

Tekst

Tekst brukt i forbindelse med markedsføring eller informasjon

Sosiale medier

Prosjekter som gjennom aktiv tilstedeværelse i sosiale medier har klart å bygge relasjoner, engasjement og ikke minst tillit for de involverte målgruppene sine.

Illustrasjon

Visualisering gjennom billedbearbeidelse, datagrafikk, tegning, grafiske uttrykk

Åpen klasse

Jobber som ikke naturlig hører inn under de andre kategoriene. Dette kan f. eks være nye og innovative arbeid (trykk, levende bilder, radio, digitalt, fysiske objekter, installasjoner, utendørs, gerilja og stunt etc.)

Student/elevarbeid

Arbeid utført av studenter eller elever som er under utdannelse og ikke jobber for byråer. Dette kan være enkeltpersoner eller grupper. Arbeidene kan være utført for «fiktive» kunder

Mediestrategi

Juryen vil se etter imponerende og innovative mediestrategier hvor kanalvalg og målgruppestyring har vært avgjørende.

Innlevering

Priser

Kr. 1250,-
eks. mva (per leverte arbeid i den enkelte kategori)

Kr. 1500,-
eks. mva (per leverte arbeid i kategori Kampanje)

Kr. 100,-
eks. mva (per leverte arbeid i kategori student)

Merk! Innsendelser av arbeid er bindende og uten mulighet for tilbakebetaling. SRF sender ut samlet faktura for antall innleverte arbeid etter innleveringsfristen er gått ut 20. mars 2023.

NB! I de kategoriene en føler det naturlig å levere inn fysiske arbeid må arbeidene leveres til:

Salgs- og Reklameforeningen i Bergen
Strandgaten 11
5013 Bergen

Innlevering

KUBEPARTY

Vi kommer tilbake med tid og sted.

Jury

Juryleder – Kreatør i Eberlin designstudio

Catharina Eberlin

Catharina Eberlin er kreatør i det lidenskapelige firepersoners-byrået Eberlin. Hun har lang erfaring og kompetanse innen visuell kommunikasjon, identitetsdesign og konseptutvikling med bakgrunn fra byråer som som SMFB, Burson Cohn & Wolfe og Los&Co.

– Som juryleder ser jeg frem til gode og engasjerende diskusjoner, og å løfte frem de jobbene som er tuftet på gode ideer, solid håndverk og relevans i en perfekt kombinasjon. Jeg gleder meg til å dele ut heder, ære og Kuber til de som fortjener det!

Kreativ leder, TRY Opt

Elke Vindenes

Elke Vindenes er kreativ leder i TRY Opt og TikTok-ekspert på TRY-huset. Med sin ekspertise i digital kreativitet har hun fått internasjonal anerkjennelse med priser fra Cannes og Epica, og som jurymedlem av TikTok Ad Awards Nordics. I sin fartstid i TRY har hun en imponerende portefølje av arbeid for kunder som Freia, Norwegian, HBO og DNB. Hun er også en erfaren kursholder og har snakket på store scener som Social Media Days.

Designer, Los & Co

Vegard J. Aspelund

Vegard J. Aspelund er designer i Los & Co, med bred erfaring fra reklame-, PR-, merkevare- og designbyråer. Han jobber alltid med fokus på historiefortelling, identitet og utvikling av merkevaren, for finne den beste løsningen uansett kanal. Erfaring fra kunder av alle størrelser, som Norges sjømatråd, Maxbo, Norsk Tipping og Kondomeriet, eller små pro bono-prosjekter og interne bokprosjekter som gir gull i årets vakreste bøker.

Digital rådgiver, NOSLEEPTILLBROOKLYN

Benjamin Werring

Digital rådgiver men forkjærlighet for konverterings optimalisering og effektive medieinvesteringer. Sin unge alder til tross, har Benjamin utmerket seg i miljøet, og bransjen for øvrig ved å være foredragsholder for lokale aktører som UIA og Næringsforeningen og nasjonale aktører som Medieforum. Han har en bachelor i markedsføring og ledelse fra UIA , og 4 års relevant bransjeerfaring.

Våre Partnere