Masterclass: Merkevareakademi
ons. 12. mars, kl 08:30 - 15:30

Bli med på vårt nye Merkevareakademi!

Vil du ta merkevaren din til nye høyder? På vårt nye Merkevareakademi lærer du om de strategiene, verktøyene og innsikten du trenger for å bygge en sterk, relevant og konkurransedyktig merkevare i dagens marked. Enten du jobber med en ny merkevare eller ønsker å styrke et etablert merke – her vil du få praktiske ferdigheter som gir resultater.

Vi bruker faktiske case fra flere bransjer, men vil også bruke deltakernes egne case gjennomgående i akademiet. Engasjement i diskusjoner vil bidra til aktiv deltakelse og gi bedre forståelse og flere innsikter.

Målet er at du skal kunne bruke kunnskapen til å definere eller justere strategi og kommunikasjon for din merkevare.

Hvorfor bli med på Merkevareakademiet?
✔ Praktisk tilnærming: Vi kombinerer teori med konkrete øvelser og caser, slik at du kan anvende læringen umiddelbart.

✔ Ekspertveiledning: Bli inspirert av erfarne foredragsholdere og rådgivere som har hjulpet noen av Norges sterkeste merkevarer.

✔ Fokus på resultater: Akademiet gir deg konkrete verktøy du trenger for å styrke merkevarens posisjon i markedet og skape vekst.

✔ Sertifikat (læringsbevis) etter gjennomført kurs.

Program for Merkevareakademiet

DAG 1&2 (12. & 13. mars): MERKESTYRKE OG POSISJONERING

DAG 1 kl 08.30-15.30 : Sterke merkevarer

Fokusområder:

  • Merkestyrke i 2025: Utforsk hva som kjennetegner en sterk merkevare og hvordan merkevarer kan være relevante og bærekraftige.
  • Merkeposisjonering: Introduksjon til strategiske verktøy som gir fokus på merkevarens identitet og differensiering.
  • Konkurranse og målgruppe: Forståelsen av konkurransearenaen og målgruppens preferanser er avgjørende for å skape en relevant merkevare.
  • FELLES MIDDAG PÅ KVELDEN

DAG 2 kl 08.30-15.30: Behov og merkevarens DNA

Fokusområder:

  • Behov og innsikt: Utforsk hvordan merkevaren kan bli en løsning på kundens faktiske behov.
  • Merkevarens personlighet: Å gi merkevaren menneskelige egenskaper skaper gjenkjennelighet og emosjonell tilknytning.
  • Hva betyr merkeposisjonering i praksis?

DAG 3&4 (2. & 3. april): STRATEGI, MEDIA OG KOMMUNIKASJON

DAG 3 kl 08.30-15.30: Strategi & PlayingToWin-modellen

Fokusområder:

  • Strategi: Hvordan kan PlayingToWin-modellen bidra til å strukturere diskusjoner og beslutninger
  • Klargjør forskjellen mellom mål, planer og en reell strategi som prioriterer hvor og hvordan du skal konkurrere.
  • Winning Aspiration: Tydeliggjør hva suksess betyr for din merkevare.
  • Kompetanse og oppfølging: Sikre at strategien understøttes av riktig kompetanse og systemer.

DAG 4 kl 08.30-15.30: Media og kommunikasjon

Fokusområder:

  • Kommunikasjonsstrategi: Prioriter budskap som balanserer kortsiktig gevinst og langsiktig merkevarebygging.
  • Mediemiks: Velg riktige kanaler basert på målgruppe, budsjett og kampanjemål.
  • Fra strategi til reklame: Gode reklamekampanjer begynner med en sterk brief og tydelige KPI-er.
  • FELLES AVSLUTNGSMIDDAG
      ons. 12. mars

      Masterclass: Merkevareakademi

      08:30 - 15:30
      SRF-medlemmer: 25 000,- eks mva pr deltaker. Ikke-medlemmer: 29 500,- eks. mva pr deltaker. Datoer: 12.-13. mars og 2.-3. april. Heldager ink lunsj og to middager.

      Arve Heltne

      Arve Heltne har over 30 år hatt flere lederroller i Orkla, inkludert adm.dir i Lilleborg, samt leder av Orkla Marketing & Innovasjon og Orklas Venture. Han har vært en viktig drivkraft innen digital markedsføring i Orkla, bygd opp Merkevareskolen, og har hatt en sentral rolle i norsk markedsføring som tidligere styreleder i ANFO. Nå leder han MediaHub

      Gunn Berit Jomaas

      Gunn Berit Jomaas har 25 års erfaring innen merkevareledelse, med fokus på digital utvikling og strategiske prioriteringer i Orkla Marketing & Innovasjon. Hennes ekspertområder inkluderer CRM, innovasjonsprosesser, forbrukerreiser, shopper marketing, konseptutvikling og merkeposisjonering. Hun har også pedagogisk utdanning i markedsføring og har vært Seminardirektør i ANFO.

      Eivind Roald

      Eivind Roald har over 30 års erfaring i nordisk næringsliv, blant annet som partner i Accenture, adm.dir i HP, EVP og CCO i SAS, og CEO i QNTM Group. Han har ledet flere transformasjonsprosesser med digitalisering som kjerne, inkludert SAS sin merkevaretransformasjon og utviklingen av EuroBonus-programmet. Nå driver han CRST Advisory, hvor han rådgir toppledere om topplinjevekst gjennom MarTech- og AdTech- verktøy.

      Daniel Granlund Bredahl

      Daniel Granlund Bredahl har omfattende erfaring innen strategi, teknologi, mediekjøp og merkevarebygging fra sin rolle som Direktør for Mediestrategi, Kundeopplevelse og Analyse i OBOS, samt tidligere stillinger i Schibsted, Diar og Aller. Han har arbeidet med produktutvikling, strategi og analyse, reklameproduksjon, og utvikling av nye modeller for mediekjøp og forhandlinger. I tillegg har han vært med å starte selskaper innen reklame, strategi, data og medier, og har bred erfaring som foredragsholder.

      Jenný Rut Sigurgeirsdóttir

      Jenný Rut Sigurgeirsdóttir har over 20 års erfaring innen markedsføring, kommunikasjon og salg, både fra annonsør- og mediebyråsiden. De siste seks årene har hun vært medie-, reklame- og kommunikasjonssjef i Mills, og før det har hun erfaring som account director i OMD, samt lederroller fra reklamesiden i selskaper som Glitnir, Ringnes og Orkla.

      Våre Partnere