Men, kanskje er læringen aller størst ved å gjøre feil og å tørre å grave i de feil som ble gjort?
Vi ser nærmere på et fiasko-case, selvopplevd av en av landets fremste merkevareeksperter.
Hva gikk galt? Hva kunne vært gjort annerledes?
Selskapet investerte nemlig titalls millioner i en av sine største satsninger og innovasjoner i sin tid, og det ble gjort en svært grundig jobb. Konseptet var gjennomarbeidet og fremstod sterkt og attraktivt for forbruker. Tester spådde suksess.
Men, noen av de viktige grunnpilarene innen merkevareledelse sviktet.
Erfaringene tydeliggjorde også viktigheten av prosess og felles læring mellom annonsør/leverandør.
Gjennom gruppearbeid ser vi nærmere på hva som skal til for å skape en sterk merkevare, og bruker eksempler fra caset som grunnlag for vurderinger og diskusjoner. Vi oppsummerer felles læring til slutt.
Om Nettverk for markedsføringsledere:
Tidligere i år undersøkte vi om det er interesse for et eget nettverk for markedsføringsledere i medlemsbasen vår. Responsen var veldig god, og derfor arrangerte vi en workshop med en bred gruppe markedsføringsledere for å definere deltakernes behov, og nettverkets formål og innhold. Vi mottok mange verdifulle innspill, og har nå utformet strukturen for det første møtet i en serie av arrangementer.
Nettverket vil bestå av en rekke workshops der SRF arrangerer noen samlinger, og deltakerne, delt inn i grupper, får tildelt oppgaver de sammen må løse mellom hver samling.
Arrangementet vil legge vekt på erfaringsutveksling i små, faste grupper basert på deltakernes ansvarsområder. Workshopens temaer vil speile bransjens trender og utfordringer, basert på tilbakemeldinger fra vår fokusgruppe. Målet er at deltakerne skal dele innsikt, samarbeide og løse felles utfordringer.
Vi legger vekt på å sette sammen grupper hvor deltakerne har lignende arbeidshverdager, slik at diskusjonene og erfaringsutvekslingen kan være så relevante og nyttige som mulig.
Arrangementet er gratis og eksklusivt for SRF-medlemmer som leder markedsføringsarbeidet i sine egne selskaper, og ikke for de som utfører markedsføring for kunder.
Dette er samling 3 i serien av arrangement under "Nettverk for markedsføringsledere".