Program:
«Hva koster det å bygge merkevare i Norge?» ved Silje Helen Gundersen, Insights & Research Manager i CAPA Kinoreklame AS
I markedsføring er det viktig å finne balansen mellom kortsiktig og langsiktig markedsføring. En tommelfingerregel sier at 60 prosent av markedsføringen bør brukes på langsiktig effekter på merkevaren, og 40 prosent på kortsiktige effekter. Dessverre er det slik at ROI-studier på tvers av medier ofte bare måles på kort sikt, noe som ikke gir noe informasjon om mediene evne til å bidra på merkevarebygging på lengre sikt. Medieeffekter blir derfor tolket på et feilaktig grunnlag, da man ikke ser hele bildet.
Dette har Rune Albertsen i Business Science lenge hatt en drøm om å gjøre noe med. I år ble denne drømmen endelig virkelighet etter at mange av mediene ble med på å finansiere et større studie som skulle undersøke merkevareeffekter av medieinvesteringene.
Et bredt utvalg av annonsører innenfor mange ulike kategorier har vært viktig i dette arbeidet og Rune jobbet hardt for å få med så mange mediehus som mulig til å støtte studiet. Analysen er gjort på tvers av 102 merkevarer og 14 kategorier, og har sett på effekter av mediekampanjer på fire ulike merkevare-KPIer; reklameoppmerksomhet, kjennskap, vurdering og kjøpsintensjon.
----------------------------------------------------------------------------
Cutters har stort fokus på “2019-hodet” som er vant til å bli eksponert for mye drøy humor, fake news og one-liners i Sosiale Medier. Cutters er merkevaren som naturlig legger seg inn sammen med alt det andre «støyet» i nyhetsfeeden og skal gi deg et lite «teit» smil så ofte som mulig. Ved å blande provoserende og morsomt (mørk humor) innhold har de klart å skape stort engasjement blant sine følgere. Deres «haters» hjelper også mye til da de byr på lange og dype diskusjoner i kommentarfeltet. Takk! Kort sagt så er Cutters en litt provoserende merkevare med det enkle budskapet. Det viktigste er at folk vet at det koster 299 kroner å klippe seg – for alle. Det er kun drop-in, og hårklippen tar 15 minutter.
Lasse Smedsvig, markedsansvarlig i Cutters, og Paulus Syvertsen, Art director i Reklamekollektivet, forteller hvordan de markedsfører Cutters på lavbudsjett og kanalvalgene de tar. Dette blir en presentasjon kombinert med fag og humor.
I samarbeid med: