En fersk undersøkelse gjennomført av SRF i samarbeid med Bergen Næringsråd viser at forståelsen for mulighetene og de mulige forretningsmessige verdiene er sterkt sprikende. Vi snakker om å ha fokus på kundedata og utnyttelsen av dem i et kommersielt perspektiv. Kompetansegapet ser vi både fra bedrift til bedrift (og bransje til bransje), så vell som i vertikalen internt i bedrifter. Er bedrifter på Vestlandet på vei til å bli akterutseilt mot konkurrentene på andre siden av fjellet og i Norden?
SRF, i samarbeid med NHO og Bergen Næringsråd, NCE Media, Connect Vest, Bergen Sentrum AS og flere legger nå opp til et kompetanseløft for bedrifter på Vestlandet. Vi har som visjon å hjelpe styrer, bedriftsledere, mellomledere og kommersielle fagområder i Vestlands-bedrifter til å bedre kunne forstå og utnytte mulighetene og potensialet som ligger fremfor føttene til de aller fleste.
Som første arrangement inviterer vi til en halvdagskonferanse som har som tema: «Hvorfor snakker vi om bruk av kundedata, og hvordan bruk av kundedata kan forbedre bedrifters topp- og bunnlinje.»
Arrangement er et gratisarrangement og finner sted den 13. februar 2024 i Bergen på Hotel Norge by Scandic fra kl. 08.30-12.00.
Her vil deltakerne få presentert case fra både B2B (business-to-business) og B2C (business-to-consumer) markedet, med fokus på å beskrive utfordringer, muligheter, verdiskapning, og eksempler på hvordan blant annet teknologi kan hjelpe utnyttelse av eksisterende kundedata.
Arrangementet er for deg som lurer på hva kundedata er, hvordan kundedata kan gi forretningsmessig gevinst, ønsker inspirasjon innenfor temaet, eller ønsker å bygge nettverk hvor vi sammen skal hjelpe hverandre til å skape forretningsmessig vekst for bedrifter på Vestlandet.
Arrangementet arrangeres i samarbeid med:
Mer informasjon om programmet for dagen kommer.
Arrangementet er støttet av
Tittel på foredrag: Frigjør den kommersielle verdien av dataene dine
Det er fire kritiske datapilarer som du må ha på plass hvis du ønsker vekst og kostnadsbesparelser på samme tid.
1) Bryt ned datasiloer og skap en 360-graders oversikt over kundene for å forstå dem på et dypere nivå.
2) Slutt å overdrive 1:1-massekommunikasjon og lag segmenter som muliggjør relevant 1:1-målretting.
3) Tett hullene i omnikanalopplevelsen ved hjelp av automatiserte triggere basert på kundeatferd.
4) Måle resultater og optimalisere bruken av kanaler og innhold ved hjelp av kunstig intelligens og prediksjoner.
Martin has more than 15 years of digital experience with brands such as IKEA, Stokke, Telenor, Pandora, Oticon, EPOS Audio, H&M, Marriott, Bang & Olufsen, Grundfos, Ark Bokhandel, Össur and many others. Speaker at one of the largest software conferences in the world, Salesforce Dreamforce in California, and with a proven track record of translating data into value.
Foredraget er på engelsk.
Tittel på foredrag: Fremtidsperspektiver for næringslivet i Vest
Vi dykker ned i spørsmålene som former fremtiden for næringslivet vårt. Hva mener næringslivet om de avgjørende faktorene i det kommende landskapet? Hvilke rammebetingelser er på toppen av ønskelisten? Og hvor har vi spennende potensial for banebrytende vekst i tiden som kommer?
Sverre Simen Hov er leder for møtearenaen og næringspolitisk rådgiver i Bergen Næringsråd.
Tittel på foredrag: THE MINDSET OF DIGITAL SUCCESS: SIMPLE, SCALABLE AND SUSTAINABLE
What mindset do you need as a global company if you want to be at the forefront of digitalization? The answer is… Simple, Scalable and Sustainable. With those things in mind, it will be possible to get your digital platform, people, and processes to work globally and locally. Start with a pilot, learn from it, and roll it out. Delivering value from a digitization is not only about technology it is about having the right mindset, culture, and organization to deliver on it.
Kar Chun Chong has 20 years of experience from B2B companies like VELUX, LEO Pharma and Demant and currently driving the pilot and global rollout of the hearing aid brand Oticon across digital channels with marketing automation activities.
Hans vil presentere hvordan bruk av kundedata skaper både mer lojale og lønnsomme kunder og hvilke typer data som har stor kommersiell nytteverdi.
Hans vil basert på sin erfaring med å jobbe med både utvikling av lojalitetskonsepter og kundeprogrammer for både B2C og B2B kunder komme med konkrete eksempler.
Hans har jobbet i over 30 år med kundedata, og har en lidenskap for å skape gode kundeopplevelser med innsikt og analyse som utgangspunkt.
Han har utviklet og jobbet med mange av de sentrale lojalitetsprogrammene i Norge og Norden.
Han har blant annet jobbet med Elkjøp Nordic, Trumf, Coop, Ark Bokhandel, Optimera Montér, Azets og Thon Hotels.
Tittel på foredrag: En omnikanalreise som ga 25 % økning og 30 % høyere kjøpsfrekvens
Stokke hadde flere hull i kundereisen. Det er en stor utfordring når man ønsker å være relevant for familier og deres barn gjennom hele livet. I tillegg førte ny produktutvikling og oppkjøp av nye varemerker til et behov for en mer målrettet tilnærming. En 360-visning av kunden og mer enn 1000 automatiserte triggere i 17 markeder (60 reiser per marked) muliggjorde en ekte omnikanalopplevelse.
Foredraget holdes også av:
Martin William Frederiksen, CEO, Managing Partner, Deep Agency
I dagens digitale verden er data en uvurderlig ressurs for enhver bedrift som ønsker å forstå, engasjere og levere verdi til sine kunder. Men hvordan kan bedrifter, uavhengig av størrelse og budsjetter, faktisk dra nytte av denne vell av informasjon? Vårt panel av eksperter innen digital kundereise deler sine innsikter og erfaringer for å hjelpe deg med å navigere i denne spennende, men utfordrende, reisen.
Petter har 16 års erfaring innen markedsføring, både på kundesiden og som konsulent i iProspect, Kalibrert, Labs og Sopra Steria. Petter har holdt kurs og foredrag, samt rådgitt og implementert teknologi som skaper forretningsverdi av kundedata.
Heidrun Reigstad Tveit er CMO i Frydenbø Bil. Hun har erfaring fra både byrå- og kundesiden innen digital markedsføring og trives i skjæringspunktet mellom markedsføring og teknologi. Heidrun har opparbeidet seg verdifull erfaring og innsikt innen markedsføringsteknologi gjennom store implementeringsprosjekter, og i bilbransjen opplever hun særlig utfordringer knyttet til fragmenterte data.
Lise Jæger jobber som Head of Marketing i Fjord Line. Lise har jobbet med digital kommersialisering i 20 år fra byråsiden; som blant annet daglig leder for ulike digitalbyrå og i Sopra Steria som avdelingsleder. Nå leder hun markedsavdelingen i Fjord Line og bedriftens satsning på verdiskapning gjennom utnyttelse av kundedata.