ANTI Bergen ble 22. februar premiert under Design Effectiveness Awards i London for resultatene skapt etter introduksjonen av den nye merkevareidentiteten og visuelle profilen til Festspillene i Bergen.
ANTI Bergen er det første norske byrået som har blitt premiert i denne prestisjetunge konkurransen, arrangert av the Design Business Association(DBA) i London. DBA feirer designs viktige rolle som pådriver for merkevaresuksess, og hovedkriteriene for å kåre vinnere hviler på en grundig gjennomgang av kommersielle data knyttet til kreativitet.
Verdien av design kommuniseres ved å måle effektiviteten. Casestudiet er basert på data fra de fire årene som har gått siden lanseringen av Festspillenes nye merkevareidentitet. Det totale besøkstallet steg i denne perioden med skyhøye 108 %, og totalinntektene økte med 32 %. I en tid da mange store bedriftssponsorer brukte færre midler på støtte, klarte festivalen å øke sponsorinntektene sine med 59 %. Merkevaren har konsekvent generert sterkere og sterkere resultater år etter år, og ingen ekstra investering per publikummer kreves per år. Bruken av offentlige midler ble 27 % mer effektiv bare iløpet av det første året, noe som viser at designeffektivitet er av høy samfunnsmessig betydning.
«Festspillene i Bergen begynte samarbeidet med ANTI i 2012 med mål om å utvikle og fremtidsrette Norges kulturflaggskip. Sammen har vi oppdatert og endret strukturen i festivalens innhold, den visuelle identiteten og kommunikasjonen. Den ambisiøse planen om å rebrande den største festivalen for musikk, teater og dans i Norden ble en suksess, og vi nyter fortsatt godt av effektene av at vi har tiltrukket oss flere ulike typer publikummere, økt billettsalget og fått overveldende positiv mottakelse i både nasjonal og internasjonal presse når det gjelder den kunstneriske kvaliteten. Vi er stolte over å ha gjennomført en slik snuoperasjon i samarbeid med ANTI Bergen, og er overveldet av resultatene, anerkjennelsen og respekten vi har fått både i Norge og i utlandet. Vi i Festspillene er svært stolte av at ANTI Bergen og Festspillene i Bergen er tildelt denne prestisjetunge prisen for designeffektivitet.» Anders Beyer, direktør og kunstnerisk rådgiver i Festspillene i Bergen.
«Prisen er et bevis på at den kreative næringen og kulturnæringen kan generere positive samfunnsmessige og økonomiske effekter. Vi er stolte over å bli anerkjent for rollen tjenestene våre har spilt for Festspillenes resultater de siste årene. Designeffektivitet er ingen enkel disiplin, men vi ønsker å stå i spissen for å øke profesjonaliteten på dette området i Norge. Kundene våre stoler på oss, og det er vårt ansvar å bruke kreativitet for å bidra til at de når målene sine. Det finnes ingen oppskrift, men det handler om å forstå forretningsmål, og tenke og handle strategisk gjennom design. Det er viktig for oss at dette ikke er endestasjonen, men et skritt på veien i en prosess der vi stadig forbedrer oss. Hvis du ikke vet hva som fungerer og ikke – hvordan kan du da designe en bedre framtid?», sier Tom Morgan, strategisk direktør i ANTI Bergen.
ANTI Bergens arbeider for Festspillene i Bergen har tidligere blitt tildelt Cannes Lions Grand Prix i design, Grand Prix in Brand Identity av Red Dot, to gull i ADC Global, Gold Pencil i One Show, Best of Show i European Design Awards, Merket for god design, gull i Gullblyanten og to gull i Visuelt. Etter flere år med merkevareaktivitet og merkevareanalyse har ANTI Bergen og Festspillene i Bergen i tillegg til DBA-prisen også blitt tildelt STELLA-prisen og Hegnar Medias businesspris for kreativ effektivitet.
«Arbeidet ANTI Bergen har gjort for Festspillene, har gitt oss modulbaserte og skalerbare produkter som reflekterer festivalens ambisjoner for fremtiden perfekt – vi vil både omfavne tradisjoner, absorbere integrasjonene og kontrasteringen i dagens kunstneriske praksiser og møte fremtiden med åpne armer. Det er sjelden å se en slik kombinasjon som både er presis og leken, og som fungerer så godt. På vegne av styret i Festspillene i Bergen vil jeg gratulere ANTI Bergen med en velfortjent pris.» sier Magne Furuholmen, styreleder for Festspillene i Bergen.