SRF ønsker å videreformidle kunnskap, råd og refleksjoner mellom mennesker i nettverket. Tanken er å gi deg inspirasjon og gjerne faglige tips i hverdagen. Denne gangen er det artikkel fra Hilde Nilsen, som er SEO ekspert og rådgiver hos Knowit.
2020 ble ikke helt som vi hadde tenkt. Tilværelsen ble snudd på hodet, fremtiden ble plutselig usikker, og veldig mange bedrifter kuttet drastisk i markedsbudsjettene sine. Selv om mye har normalisert seg, og lovnader om vaksine har fått utsiktene for 2021 til å se litt lysere ut, er fremtiden fortsatt preget av stor usikkerhet i mange bransjer. Det gjør det ekstra utfordrende å planlegge markedsaktiviteter for neste år. Det kan være vanskelig å prioritere både budsjetter og egen tidsbruk. Uansett bransje, tenker vi at SEO er en aktivitet som det er trygt å prioritere høyt i 2021.
SEO (eller søkemotoroptimalisering som det heter på norsk) er en aktivitet som gir resultater på lang sikt og som ikke krever medieinvesteringer. SEO har sjelden har vært viktigere å satse på enn akkurat nå.
Her er tre gode grunner til det:
- Over halvparten av trafikken på internett kommer fra organisk søk - og trafikken har gått rett til værs etter Corona-krisen!
SEO dreier seg om å gjøre innholdet på nettstedet ditt synlig og fristende i søkemotorer slik at du får relevant “organisk” trafikk fra Google. Organisk trafikk er i motsetning til mange andre kanaler helt gratis. Ta en titt i Google Analytics og sjekk hvor stor andel organisk trafikk fra søkemotorer utgjør av trafikken til nettstedet ditt. Det er ikke usannsynlig at det er over 50%. Over halvparten altså! I snitt kommer faktisk hele 53% av trafikken til nettsteder fra organisk søk (Brightedge 2019)
Corona-krisen har ført til at vi bruker adskillig mer tid i digitale kanaler. Vi søker og handler mer på nett enn noen gang tidligere. Aldri har vi brukt mer tid på å søke etter varer og tjenester. I månedene etter at krisen inntraff var det en økning i antall Google-søk på 40% på tvers av alle bransjer ifølge nettstedet Seozoom. Likevel er det forbausende få bedrifter som har forstått at de må utnytte dette.
- Norske nettsteder er dårligst i verden på SEO
Da det kjente SEO-selskapet Semrush var innom Norge i fjor høst presenterte de noen lite flatterende statistikker. Norske nettsteder er blant de dårligste i verden på SEO og svikter på selv helt grunnleggende krav til synlighet og tilgjengelighet. Det kan være mange årsaker til det, men det er liten tvil om at potensialet for forbedring er stort for veldig mange! Den positive siden ved å være dårlig er jo at man kan oppnå mye med ganske beskjedne investeringer. Når det står så dårlig til er også sannsynligheten for at konkurrentene dine er svake på SEO ganske stor.
- SEO ble ansett som viktigste kompetanse for markedsførere i 2020
I en studie publisert av Microsoft i januar i år ble SEO identifisert som den viktigste kompetansen for markedsførere i 2020 - og inn i det neste tiåret. Dette er basert på en undersøkelse blant over 600 markedsføringsledere globalt. SEO topper listen foran dataanalyse og copywriting/UX-writing - to disipliner som er nært relatert og som bør gå hånd i hånd med SEO-arbeid. God kompetanse på SEO kan derfor gjøre deg ettertraktet på arbeidsmarkedet.
Hva er egentlig SEO?
En av grunnene til at SEO ofte havner langt nede på prioriteringslisten er nok at det eksisterer mange feiloppfatninger om hva det er. Det er stor mangel på kunnskap både blant leverandører av nettsider og blant dem som jobber med nettsider og markedsføring i bedrifter.
SEO- spenner over veldig mange ulike disipliner og fagområder og er en essensiell komponent i arbeid med nettsider og digital kommunikasjon. Skal man lykkes må man ta hensyn til SEO både i arbeid med innhold, design, webutvikling og markedsføring. Ett av de aller viktigste kriteriene for å lykkes er derfor at man klarer å jobbe tverrfaglig i organisasjonen og klarer å involvere alle de ulike fagområdene som kreves.
For å forenkle litt kan vi si at SEO-arbeid består av følgende hovedoppgaver:
- SEO handler om å forstå brukerne basert på hva de googler. Skal man bli synlig i Google må man først vite hva målgruppen søker etter i Google og hva de forventer å finne. Dette handler om å analysere data for forstå intensjonen bak ulike søk - det starter gjerne med en søkeordanalyse der man dykker ned i Googles søkedata og egne webdata. Når man har en god nok forståelse for intensjonen bak ulike søk kan man lage innhold som løser problemstillingene til brukerne gjennom godt innhold.
- SEO handler om å sørge for at Google finner og forstår innholdet - Godt innhold alene er ikke nødvendigvis nok - det er viktig at innholdet blir strukturert og presentert på en måte som gjør at Google både finner det og forstår hva det handler om. Man må ta hensyn til SEO både i design, innholdsstruktur, navigasjon og i teknisk tilrettelegging av nettsider. Innholdet må også fremstå attraktivt for brukerne og brukervennlighet har blitt stadig viktigere. For eksempel har Google nylig annonsert at det som kalles for “Core Web Vitals” blir en rangeringsfakor i 2021. Dette er faktorer som handler om hastighet, stabilitet og andre aspekter som påvirker opplevelsen av nettsiden.
- SEO handler om å bygge digital autoritet - For å kunne vise de mest relevante søkeresultatene prioriterer Google nettsteder som er til å stole på og som har vist seg å ha høy autoritet i markedet. Å bygge digital autoritet gjennom godt arbeid med digital merkevarebygging er derfor en viktig del av SEO-arbeidet.
Hvor begynner du?
SEO er en bred og tverrfaglig disiplin, og det tar tid å lære seg faget. Det er fornuftig at alle med ansvar for nettsider og/eller digital markedsføring lærer seg det grunnleggende, uavhengig av om man velger å outsource SEO-arbeid til et byrå. Det finnes lite formell utdanning i SEO, men heldigvis er det nok av læringsmuligheter likevel. De fleste byråer som leverer SEO-tjenester tilbyr kurs, og det finnes massevis av gode kilder på nett.
Nedenfor finner du noen eksempler:
- Hvis SEO er et helt nytt tema for deg kan du også starte med å lære litt fra Google selv. Google har laget en enkel startguide til SEO som beskriver det aller viktigste du bør vite.
- Semrush, Hubspot og Moz har gode blogger med mye godt SEO-stoff.
- Search Engine Land og Search engine watch er gode kilder til nyheter om faget.
- Knowit har laget en enkel innføring til SEO, bla. i dette webinaret.
Podcasts og andre artikler med aktuelt innhold finner du her.
Nysgjerrig på medlemskap i SRF?