Heidi Sperre – digital sosiolog og daglig leder i FLY.
Markedsavdelingen eller noen få dedikerte ansatte får ofte ansvaret for digital markedsføring og kommunikasjon på sosiale medier. Nå er det på tide å integrere det som en sentral del av virksomheten.
Flere undersøkelser gjort de siste årene viser at sosiale medier brukes stadig mer i arbeidslivet, men ledere skjønner fremdeles for lite. 27.mars 2017 viser Finansavisen til en undersøkelse fra Deloitte der 80% av de spurte sier at de foretrekker å jobbe for en digitalt kompetent leder. Samtidig viser en undersøkelse fra analyseselskapet Rock it at en av fire norske toppledere får stryk i teknologiske kunnskaper.
Det ser altså ut som ledere generelt, og de eldste i særdeleshet, verken har kunnskap om, eller forholder seg nok til sosiale medier. Er det fordi det er vanskelig å forstå? Fordi de ikke vil forstå? Har de ikke tid? Vurderer de at verdien av sosiale medier ikke er god nok? Eller er det simpelthen fordi lederne tenker at andre i bedriften ivaretar deltakelsen i sosiale medier?
Uansett grunn; digitale kanaler og sosiale medier er kommet for å bli. De ulike plattformene skifter stadig form, men kommunikasjon i teknologisk-sosial form er irreversibel. Det er blitt en naturlig del av hverdagen for de aller fleste, en stor del av hvordan vi forstår bedrifter – og samfunnet for øvrig. Kundene forventer at bedrifter kommuniserer på sosiale medier, men ikke bare det: de vil ha innhold med kvalitet og digital service. Merkevarer lever 24/7 i alle kanaler, og strategien må legges i henhold til dette. Selv om mange tenker at man mister kontroll når informasjon er så tilgjengelig og utveksles i stadig større tempo, har man også flere muligheter enn noen gang. Kravene og konkurransen er større, men det er også salgspotensialet.
Lær mer om strategi og innholdsproduksjon i sosiale medier av Astrid Valen-Utvik.
Hvordan kan da så mange ledere forholde seg til sosiale medier på strutsemanèr? Som sosiolog har jeg lært at for å forstå menneskers atferd, må man “være der folk er”. I dag er altså folk på sosiale medier som en naturlig del av hverdagen, og det gjelder ikke bare potensielle kunder og konkurrenter, men også ansatte. For sosiale medier er ikke bare nyttig til markedsføring for salg og profilering. Det er også et verktøy som kan brukes til å få de ansatte til å føle eierskap med bedriften og dens ideologi, styrke bedriftskulturen, bli kjent med de ansatte og interne kulturer, øke samholdet og ikke minst bygge fellesskap. Får man engasjerte medarbeidere, får man gode og genuine ambassadører. Men lederen må være til stede, vise vei og tilpasse seg nye tider. Sosiale medier gir nye handlingsbetingelser og muligheter. Da er deltakelse en forutsetning. Fra innsiden.