Praktisk om internship - Bachelor
Studentene går gjennom to prosesser for å sikre seg et internship som gir uttelling i form av studiepoeng deres 4 semester (vår) eller 5 semester (høst) i utdanningsløpet. Det er én prosess hvor de søker hos dere, altså sender søknad/CV og går gjennom et intervju, og én prosess hvor de søker til oss der vi sjekker at både de og bedriften de har søkt hos oppfyller kravene. Et internship er en ulønnet praksisperiode i en bedrift relevant for studentens studieretning, og innebære 240 timer arbeid normalt fordelt på 2 dager heltid pr. uke i snitt fra august – november eller januar – april (gjennomføres på ca. 15 uker). I denne perioden skal studentene også delta på 4 - 5 obligatoriske samlinger på skolen, som det er forventet at bedriften legger til rette for. Internshipet skal i utgangspunktet være ferdig innen 1 desember/1 mai, dette av hensyn til innlevering av prosjektoppgave og muntlig eksamen.
Hvilke linjer har vi - Bachelor
Eiendomsmegling, jus og økonomi
Forretningsutvikling og entreprenørskap
Finans
Digital kommunikasjon og markedsføring
Markedsføringsledelse
Økonomi og administrasjon
Forretningsjus og økonomi
Organisasjonspsykologi, HR og ledelse
Søknadsfrister
1. november for bachelorstudenter
Det vil si at innen denne datoen må studenten ha fått et internship hos bedriften (eller i det minste være helt i sluttfasen av prosessen), og læringskontrakt, CV, motivasjonsbrev, søknadsskjema og andre dokumenter må sendes inn til oss av studenten. Etter dette bruker vi som internship team ca. 2-4 uker (avhengig av antall søkere) til å gå igjennom alle søknader, og gir beskjed til både student og bedrift om utfallet. Fristene er satt såpass tidlig i forkant av nytt semester, fordi dette er en omfattende prosess hvor dokumentasjon skal sjekkes, bedriftene sjekkes, studentens progresjon sjekkes, samt at det skal koordineres med både instituttet og faglig ansatte.
Krav til bedriften
Bedriften må ha vært i drift i minimum 3 år, ha minimum 5 ansatte og ha en omsetning på minimum 5 millioner i året (noe tilpasning gis, og hvor bedrift vurderes individuelt). Det er også viktig at studenten får en kontaktperson/mentor gjennom hele internshipet, som kan følge studenten opp og sørge for lett dialog med oss. Studenten skal utføre oppgaver som er relevant for studieretningen og skal ikke settes til å gjøre «forfallende arbeid» som rydding av lager, henting av post, kaffelaging o.l.
Vi har et krav om at det skal fylles ut en læringskontrakt i forkant av internshipet, og en sluttattest/sluttrapport gis til studenten ved endt internship. Læringskontrakten fylles ut sammen med studenten, og er en arbeidsskisse som beskriver forventninger og type arbeidsoppgaver. Sluttattest regnes som dokumentasjon på gyldig internship, og skal leveres av studenten sammen med prosjektoppgaven de leverer inn i slutten av november.
Hvorfor bli internship bedrift
Som bedrift for dere tilgang til oppdatert akademisk kunnskap gjennom studenten, og skaper en arena for gjensidig læring . Dere får hjelp til å løse spesifikke utfordringer og problemer, og sørger for merkevarebygging og synlighet i studentmiljøet. Det er også en fin måte å bli kjent med snart nyutdannede mennesker, som kanskje kan bli en fremtidig kollega hos dere.
Karriereportalen
Vi oppfordrer dere til å dele stillingsannonsen på vår karriereportal. Denne er flittig brukt av alle våre studenter gjennom året. Husk å sette søknadsfrist i god tid før studentenes søknadsfrist 1. november.
Alt om BI internship kan du lese om her.
Læringskontrakten finner du her.
Om det dukker opp spørsmål, er du hjertelig velkommen til å sende oss en epost, madeleine.giske-nesslin@bi.no/nadja.birdahic@bi.no eller ringe, 41526828/95233115.
Vi kan også avtale et møte dersom det er ønskelig.