Av Christer Dyngeland
Når det kommer til videoproduksjon, er det mange som drømmer om å lage den neste "virale videoen", eller skape videoer som faktisk engasjerer seeren, og som deles videre.
Men hva skal egentlig til for å lage videoer som deles? Og må man nå hele verden eller hele Norge for at man har lykkes? I denne artikkelen vil jeg dele hva som gjør at enkelte videoer deles videre med andre, mens andre videoer ikke gjør det. I tillegg vil jeg gi deg noen enkle tips til hvordan du kan lage video-innhold som faktisk engasjerer og begeistrer, og deles videre!
Så, hva kjennetegner videoer som deles?
Kort forklart kan man forklare dette som "Videoer som engasjerer mennesker så mye at de aktivt ønsker å dele dem videre".
Deling = et uttrykk for identitet
Når man ser noe som engasjerer ønsker man å vise andre at man liker denne typen innhold. Kanskje handler det om å vise at man liker en viss form for humor? Kanskje tar videoen opp en sub-kultur eller et tema du identifiserer deg med, eller kanskje minner den deg om et øyeblikk du har opplevd sammen med noen du er glad i? Å dele dette videre med andre blir til meningsfulle små interaksjoner på internett.
Deling er også et uttrykk for identitet. Vi forteller omverdenen hvem vi er ved å knytte til oss de riktige assosiasjonene og innholdet. "Jeg er en sånn som..." blir til vårt ansikt utad på internett, historien om hvem vi er.
Barnslig enkelt!
Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi en barnslig enkel men også smittsomt morsom lek internt i vennegjengen. Denne leken er kanskje like gammel som den er allmenn, men for oss ble den en del av "stamme-språket" i vennegjengen vår; Hver gang vi så en reklamefilm eller et bilde i et magasin hvor noen så litt rar eller spesiell ut, pekte vi på personen i reklamen, snudde oss til en av de andre i vennegjengen og sa "Det er deg!"
"Det er deg!"
Humoren ble smittsom og avhengighets-skapende og utviklet seg fort til en intern konkurranse hvor det ble om å gjøre å finne de morsomste og styggeste bildene og skyte dem av gårde mot en av de andre i vennegjengen.
Det samme fenomenet fra vår lille vennekrets på ungdoms-skolen har nå blitt synlig i sosiale medier i 2020, men i en litt annen utgave og i mye større omfang;
Jeg husker fortsatt øyeblikket hvor vi klødde oss i hodet første gang instagram kommentarfeltet til et innlegg utelukkende bestod av "mentions" av andre personer. Kommentarfeltet var ikke lenger en dialog mellom sender og mottaker. Plutselig var innholdet blitt allemannseie. Den gamle "sånn er du" leken har blitt måten vi kommuniserer på, og deler innhold på i dag;
- Spiller favorittbandet til deg og din venninne i byen neste uke? "@" venninnen din! - Minner han i reklamevideoen sykt på kompisen din? "@" kompisen din!
Vi deler innholdet videre, og det blir til vårt eget.
Så hva skal til for at nettopp din video tar steget ut i verden, deles viralt på det store internettet og trer ut av den grå boksen av innhold som ikke deles videre?
Svaret er like enkelt som det er vanskelig: Videoen må engasjere!
Så... hva skaper engasjement?
Den store skattekisten "engasjement" har to definerende ingredienser;
1) Fellesnevner
Den første ingrediensen handler om at videoen må være relaterbar; man må helt enkelt kjenne seg igjen i innholdet i videoen. Om innholdet i videoen ikke har noe til felles med deg som person eller tema du bryr deg om er det lite sannsynlig at du vil la deg engasjere.
For at du som avsender av en video skal kunne ha noe til felles med noen, må du aller først vite hva som definerer deg selv, du må ha et bevisst forhold til din egen identitet.
Vær menneskelig! Hvor er du fra? Hva liker du? Hva definerer deg? Hva har du opplevd?
Å sette kjøtt og blod på en merkevare, og å tørre å by på seg selv og vise en tydelig personlighet bidrar til å skape mer meningsfulle og engasjerende relasjoner til de du kommuniserer med. Det gjør både deg og innholdet ditt mer relevant og engasjerende for andre!
Men; selv om alle kjenner seg igjen, kan det faktisk hende at ingen bryr seg. Videoen må ikke bare inneholde en fellesnevner.
Det er nemlig slik at gjenkjennelsesfaktor alene dessverre ikke er lik engasjement.
I statene beskrives dette som "Pizza-baiting". Det vil si, at man deler noe man tror er unikt og relaterbart, men som i virkeligheten ender opp med å bli så generelt at det blir uinteressant. F.eks: "Jeg ELSKER pizza!"
"Aha!", tenker du kanskje; "Alle liker jo pizza!". Det kan virke som du har det perfekte innholdet for å bli delt videre. Men i realiteten blir det så generelt og selvfølgelig at det ender opp med å ikke engasjere noen.
Så hva mangler fra formelen for å engasjere?
2) Egenart
Den andre ingrediensen handler om at det du skaper må ha egenart, det må rett og slett være spesifikt, og ikke minst unikt for deg som person eller merkevare. - Å tørre å by på seg selv, og ikke gjøre det samme som alle andre gjør gir deg økt synlighet og økt oppmerksomhet.
Nøkkelen til egenart ligger i å tilby ett unikt perspektiv på tema du snakker om. Her kommer man langt med å tørre å være ærlig, og ha meninger om ting som rører seg. Tør å stå for noe, tilby ett unikt perspektiv på et tema mange andre også snakker om. Dette skaper engasjement og inviterer til samtale og dialog.
Mange synes kanskje det kan være vanskelig å være personlig når man skal lage innhold for et selskap eller et brand. Her anbefaler vi at man legger frykten litt på hyllen, og tør å by på seg selv, tør å ha meninger og tør å ikke bare følge strømmen men tilby dine unike perspektiver. Men; ikke utgi deg for å være noen andre enn du er! Snakk om det du kan, og vær ærlig! Dette gir deg som avsender egenart, og lar seeren bli kjent med deg!
Tør å stå for noe!
Egenart kan være både organisk (snakke rett fra leveren, helt ufiltrert og ekte) og konstruert (smart og finurlig satt sammen for å uttrykke hva som skiller deg fra andre). Begge deler kan fungere like godt!
Finnes det egentlig en formel? Tja!
Så, for å oppsummere: Hva skal egentlig til for å skape noe som faktisk engasjerer? Svaret er - en perfekt kombinasjon av fellesnevner og egenart.
TYDELIG IDENTITET er nøkkelen til å skape en god fellesnevner
MENINGER/ UNIKT PERSPEKTIV er nøkkelen til originalitet/ egenart
Summen av disse = ENGASJEMENT
Å finne den riktige kombinasjonen av disse faktorene er opp til oss å eksperimentere oss fram til, og i likhet med en alkemist - forsøke å lage gull!
Og det er også mitt avsluttende og siste tips til hvordan å lage innhold som faktisk engasjerer;
Ikke vær redd for å eksperimentere!
Lykke til! :)