Nettverkskveld på UNA

Under Salgssymposiet belønnet SRF de som ga mest leads til gruppen sin med et eget nettverksjulebord i regi av First Hotel Marin og UNA. Seks rågode nettverkere møttes til en kveld fylt med gode diskusjoner og ikke minst nye relasjoner. Ole Konrad Fjelstad Iversen fra STI Norway var til stedet og ga de en faglig intro om relasjonsbygging og gode leads.

- Å følge opp vedkommende man har gitt leads til, samt spille vedkommende god hos den man har tipset om, er i følge Geir Sindre Eithun, Salgskonsulent Storkunder NorEngros K.J. Brusdal AS, det viktigste å tenke på for den som har gitt leads.

Flere av deltagerne på middagen uttaler seg om nettopp dette, hva er viktig å tenke på når man har gitt leads?
- Det jeg mener er viktig er at man kjenner til produktene/tjenestene til de man gir leads til, slik at leadsene treffer best mulig. Da blir det gjennomtenkt, og gjerne ha en form for oppfølging av de som har fått leads sier Jarle Jokiel, Daglig leder i 360 Vest.
Man har også oppgaver som mottaker av leads mener Christine Fredheim, salgs-og markedssjef i Safari Catering, - som mottaker må man tørre og utfordre den som har gitt deg leads på hvordan vedkommende ser at din tjeneste eller produkt kan løse deres utfordring, eller hvordan det kan være relevant.

Leads er viktig for selgere, og desto "varmere de er", jo lettere er inngangen på salget. Å ta kalde telefoner er tøft når man jobber mot bedriftsmarkedet og da kan relasjonsbygging og leadsgenerering i forskjellige former bety mye for selgerne. Når man har passert leadsfasen og kommet i kontakt med potensielle kunder, begynner en helt ny dans, relasjonsbygging. I løpet av kvelden kommer det frem mange gode tips og råd. – For å få innpass hos en person må du gjøre research på, og vise interesse for, både person og firmaet personen representerer, kommer det fra Eithun. Jokiel skyter inn at man også må utøve aktiv lytting.

Christine Fredheim har drevet med salg i mange år og hun presiserer viktigheten av å være ekte og ærlig i møte med nye mennesker. Når man har kommet i gang og det vises interesse for ditt produkt eller tjeneste, må du følge opp, og ikke minst være pålitelig.

Nettopp relasjonskompetanse er viktig for mange i starten av et salg, det trekker også Jarle Jokiel frem. Kombinasjonen av den kompetansen og evnen til å vise interesse er viktig for han i starten av et salg. De andre deltagerne trekker frem felles grunnleggende verdier for bedriftene som viktig for å skape tillitt i starten av et salg. I tillegg til å gi tillit er dette en prisuavhengig verdi tidlig i prosessen.

Det er en lett og god tone mellom nettverkerne hele kvelden og flere trekker frem stort utbytte av kvelden. Eirik Lervik, Produktansvarlig Bergen Reiselivslag, sier:
- Siden jeg selv ikke er en del av en større salgsorganisasjon er det herlig og kunne få diskutere salgsfaget med dyktige selgere fra ulike bransjer, som snakker samme språk og som ønsker å dele sine erfaringer! Ikke minst få ta del i en faglig diskusjon om salg; hvilke utfordringer har man? Hva fungerer? Hvordan lykkes man? En hyggelig middag som gav nye impulser og nye kontakter. Anbefales.

Deltagerne på nettverksmiddagen var:
Geir Eithun, Salgskonsulent Storkunder NorEngros K.J. Brusdal AS
Jarle Jokiel , Daglig leder 360 Vest
Christine Fredheim, Salgs- og markedssjef SAFRI Catering
Beathe Knudstad-Lopez, General Manager First Hotel Marin
Eirik B. Lervik, Produktansvarlig Bergen Reiselivslag
Ole Konrad Fjeldstad Iversen, Markedssjef STI Norway

Kunne du være interessert i en nettverksmiddag? Ta kontakt med oss på post@srf.no – kommer det mange nok, kan vi kanskje sette opp en ekstra kveld.

Middagen ble sponset av First Hotel Marin og UNA restaurant.

Våre Partnere