Slik lykkes du med produktutvikling.

Av Ina Stølen

Daglig leder og merkerådgiver i Brandity, og styreleder i SRF

Produktutvikling handler ikke om å utvikle nye produkter. Det handler om å identifisere behovssituasjoner som byr på kommersielle muligheter hvor man kan plotte et produkt.

Shower beer er nettopp dette: en søt, men sterk pale ale i en 18 cl. liten flaske som drikkes i tre slurker mens du står i dusjen og gjør deg klar for å gå ut en fredagskveld. Øl er ikke nytt. En liten flaske er heller ikke nytt. Det som er nytt er at den er laget spesifikt for dette øyeblikket hvor man kickstarter kvelden.

Foto: Snask Creative Agency

Tenk å eie det øyeblikket, være det ølet man automatisk velger hver fredag kveld? Da begynner det å bli spennende med produktutvikling. Da kan vi snakke volum og etablering av vaner. Og som vi vet, vaner er verdifulle!

Forbrukere bruker produkter på ulike måter, avhengig av når de bruker dem, om man er alene eller med andre, med venner eller familie. Skal man jobbe med produktutvikling må man derfor spørre seg selv: Når brukes produktet? Hvem er de sammen med på tidspunktet ? Hvordan ønsker de å føle seg? Hvilke behov klarer ikke dagens leverandører å fylle? Skal man sette i gang en produktutvikling må man starte med å finne ulike situasjoner - ikke produkter!

Tilbake til det lille dusjølet. Åpenbart har denne produktutviklingen tatt utgangspunkt i noe som ingen andre har spisset seg inn på. Den fokuserer kun på forbrukernes behov og ønsker. Man har begynt med å spørre seg selv: når drikkes øl? Blant annet på badet, en fredagskveld før man skal på vift. Hvem er man sammen med? Seg selv. Hvor lenge dusjer man? Seks minutter, i snitt for en mann. Skal ølet passe i shampoo-kurven, og hvor stor er den? Har den sugekopper? Skal man kunne åpne den med en såpete hånd? Og hva er det verste med en øl i dusjen? At den blir varm, flat, halvdrukket, at den knuser osv. Dette tilsier at 18 cl. er supert for akkurat dette øyeblikket, men da må det være sterkøl, for tre slurker skal jo også ha en viss effekt, ergo 10% vol.

Som medlem i SRF er kunnskapsdeling bare en liten del av hva du kan forvente å få tilbake. Bli medlem og bli en del av det viktigste nettverket på Vestlandet.



For å lykkes må man derfor dykke dypt inn i dusjen, med forbrukeren (er det bare menn som drikker i dusjen?), hans behov for dusjen, ambisjoner for kvelden og motiver for øl på badet, for å finne ut hvordan dette kan løses. Dette får vi ikke fra en survey eller big data, dette finner vi i small data: observasjon, intervju og tolkning.

Produktutvikling er derfor kunsten å kartlegge kontekst (forbrukerens demografisk profil, der han eller hun er, på hvilket tidspunkt, og med hvem) og forbrukerens følelsesmessige og funksjonelle behov, får vi et krysningspunktet, og i det finner vi «hull» i tilbudet. Her kan vi plotte et produkt som forbrukeren forhåpentligvis vil kalle for «på tide!».

PS det sies også at Shower beer funker som balsam.


Våre Partnere