Fredagens digitale utdeling av SRF KUBEN gikk som en kule takket være suveren innsats fra konferansier Hasse Hope og alle byråene som inviterte oss til kontoret og hjemmet sitt og bød på suveren stemning. Vi fikk besøke vinnerne og noen øvrige byrå. GOD STEMNING!
Vi sender våre varmeste gratulasjoner til alle nominerte og vinnerne, og takker så mye for innsatsen til dere som har sendt inn bidrag og deltok i sendingen - kvelden hadde ikke blitt den samme uten!
Anti og Reklamekollektivet ble mestvinnende byråer. Folkets pris gikk til Haltenbanken for kampanjen for Universitetsmuseet i Bergen.
Her er fullstendig oversikt over nominerte, vinnerne og juryens kommentar:
Kategori: Student/elevarbeid
De nominerte:
Egenart Magasin, Høyskolen Kristiania
Tittel: Egenart
Juryens kommentar: Et spennende magasin med en tydelig identitet som klarer å overraske leseren for hvert oppslag. Fin typografi, lekent layout og variert innhold. Fortsett sånn!
Julie Eide, Høyskolen Kristiania
Tittel: Studentteateret Immaturus feirer 30 år!
Juryens kommentar: En kunstnerisk identitet som oser kreativitet og mangfold. Sopp er topp!
Gianne van der Berg, Høyskolen Kristiania:
Tittel: Spill Illustrasjoner
Juryens kommentar: Eventyrlig vakre illustrasjoner. Juryen vil se mer!
Om vinneren sier juryen: Innholdet kommuniseres lekent, variert og sjarmerende. Dette magasinet vil vi se mer av!
Vinner: Egenart
Tittel: Egenart
Kategori: Annonser
De nominerte:
Reklamekollektivet
Tittel: Klar for det neste
Kunde: NextGenTel
Juryens kommentar: Disse annonsene er det er gøy å se litt ekstra på, man får en liten historie med til hvert bilde. Et autentisk og nostalgisk tilbakeblikk med glimt i øyet.
ANTI Bergen
Tittel: Bergen Spiser annonser
Kunde: Visit Bergen
Juryens kommentar: Lavmælte og fine tekster som beskriver matopplevelser i samspill med digge bilder. Elegant utført!
ANTI Bergen
Tittel: Britannia House of Influence annonser
Kunde: Britannia Hotel
Juryens kommentar: Poetiske, mystiske og besnærende annonser. Juryen fascineres av det delikate uttrykket, og får lyst til å booke et hotellopphold i Trondheim asap.
Om vinneren sier juryen: Imponerende gjennomført, vakkert utført og stilsikker bruk av animasjon. En herlig, hypnotiserende effekt!
Vinner er ANTI Bergen
Kunde: Britannia Hotel
Kategori: Film
De nominerte:
Cure
Tittel: Half nature. Half science
Kunde: HYRE
Juryens kommentar: En storslått og flott film som subtilt forteller om produktet.
Natur og teknologi går hånd i hånd og dette er fortalt på en særdeles fin måte.
ANTI Bergen
Tittel: Festspillene i Bergen Promo film 2019
Kunde: Festspillene i Bergen
Juryens kommentar: Denne filmen er utfordrende – på en god måte. Den er eksentrisk, litt hemmelig og veldig, veldig sanselig.
ANTI Bergen
Tittel: Bergen Balance film
Kunde: Visit Bergen
Juryens kommentar: Kontrastfylt, vakker og diggbar film. Teksten er fengende og stemningsfull. Juryen laster ned den særdeles funky sangen umiddelbart!
Om vinneren sier juryen: Originalt og distinkt uttrykk. Dette er funky – både det vi ser og det vi hører!
Vinner er ANTI Bergen
Kunde: Visit Bergen
Kategori: Webdesign, UX- og UI design
De nominerte:
Cure
Tittel: Velkommen til Hardanger
Kunde: Hardangerhouse
Juryens kommentar: En nettside som er gjennomført, oversiktlig og med fin flyt. Den er sanselig med mye smak og følelser. Epleblomstene kan nesten luktes!
Cure
Tittel: Powering the future of television
Kunde: Vimond Media Solutions
Juryens kommentar: Spennende og strukturert fremstilling av et komplisert teknologisk produkt. En imponerende løsning som flyter godt. Nydelig bruk av farger og forløpniger – det føles som om nettsiden er i konstant bevegelse.
ANTI Bergen
Tittel: ONiO webside
Kunde: ONiO
Juryens kommentar: En nettside som er informativ og teknologisk – samtidig som den oppleves varm, trygg og tillitsvekkende. En velfungerende nettside med sterk identitet.
Om vinneren sier juryen: Leken og levende bruk av farger og komposisjon som forsterker merkevaren.
En vinnerjobb der konsept, design og teknologi går hånd i hånd.
Vinner er Cure
Kunde: Vimond Media Solutions
Kategori: Motion graphics/animasjon
De nominerte:
ANTI Bergen
Tittel: Britannia House of Influence films
Kunde: Britannia Hotel
Juryens kommentar: Det er lett å bli hypnotisert av bevegelsene og de små detaljene. Det er selvsikkert, dekadent og sofistikert. Lekkert!
Reklamekollektivet
Tittel: Happy Type
Kunde: Vestkanten
Juryens kommentar: I et kommersielt univers hvor det lett kompliseres til er dette befriende enkelt, lekent og sjarmerende.
Apparat
Tittel: Alan Walker ft Eva Max "Alone pt. 2"
Kunde: MER as / Alan Walker
Juryens kommentar: Fascinerende historiefortelling og utrolig godt håndverk av internasjonal klasse!
Om vinneren sier juryen: Poetisk, fint og virkningsfullt. Bevegelsene og timingen er upåklagelig. Lekkert!
Vinner er ANTI Bergen
Kunde: Britannia Hotel
Kategori: Sosiale medier
De nominerte:
Reklamekollektivet
Tittel: The Russian
Kunde: Reklamekollektivet
Juryens kommentar: Juryen ler. Og ler. Og ler. Og må se den på nytt!
Reklamekollektivet
Tittel: A brand that sticks
Kunde: JAJA
Juryens kommentar: Dette er så fint og lekent! Detaljrike, morsomme og finurlige stickers bærer kampanjen på en kul måte.
Reklamekollektivet
Tittel: Cutters Drive-in
Kunde: Cutters
Juryens kommentar: Aktuelt og morsomt samtidig som det er produktnært og relevant – et meget godt eksempel på bruk av sosiale medier!
Om vinneren sier juryen: En raffinert og kul bruk av identiteten. Gif-er er gøy!
Vinner er Reklamekollektivet
Kunde: JAJA
Kategori: Applikasjon
De nominerte:
Idean
Tittel: Norges raskeste mobilbetaling
Kunde: Coop Norge
Juryens kommentar: Denne appen er enkel å bruke. Det er så intuitiv at man ikke tenker over det. Akkurat slik bør god app-design være.
These Ways
Tittel: WOW me baby
Kunde: BOB
Juryens kommentar: Fra papir til app – gjort på en tiltalende og elegant måte.
Knowit Experience
Tittel: Fjordkraft App
Kunde: Fjordkraft
Juryens kommentar: Denne appen er ryddig, enkel og med brukervennlig design. Fin kombinasjon av informasjon og lekenhet som gir det lille ekstra til brukeren.
Om vinneren sier juryen: Vinnerjobben viser tydelig forståelse for hvordan en app skal fungere, og det er harmoni mellom det visuelle og interaksjonen.
Vinner er Knowit Experience
Kunde: Fjordkraft
Kategori: Tekst
De nominerte:
AlfGundersen
Tittel: Strila-haiku
Kunde: Nye Øygarden kommune
Juryens kommentar: En superfin idé med solid gjennomføring. Det er folkelig og tilgjengelig, sjarmerende og lekent. Tekster som appellerer og forener folk!
ANTI Bergen
Tittel: Bergen Balance
Kunde: Visit Bergen
Juryens kommentar: Nydelig tekst som er kontrastfylt, spennende og poetisk. Juryen får lyst til å sitte på café, høre på sangen og se på regnet utenfor.
Knowit Experience
Tittel: Stemmeleie for Lyng
Kunde: Lyng
Juryens kommentar: Et veldig fint språklig univers med sterk identitet. En ting er å snakke dialekt, men en må også si de riktige tingene – akkurat slik det er gjort her. Juryen vil se flere poetiske produkter!
Om vinneren sier juryen: Design, musikk og tekst spiller på lag. Vakkert og poetisk!
Vinner er ANTI Bergen
Kunde: Visit Bergen, Bergen Balance film
Kategori: Identitet
De nominerte:
ANTI Bergen
Tittel: Bergen Identity
Kunde: Visit Bergen
Juryens kommentar: En smart identitet med stor variasjon og dynamikk – den viser evnen til å stadig være i utvikling. Myldrende og levende. Og fargepaletten er eventyrlig!
ANTI Bergen
Tittel: Britannia Hotel Identity
Kunde: Britannia Hotel
Juryens kommentar: Vakkert og stemningsfullt. Med nydelig, balansert og kontrastfylt typografi. Dette er en identitet som umiddelbart skaper forventninger – og som leverer!
Reklamekollektivet
Tittel: So good ur gonna die
Kunde: JAJA
Juryens kommentar: Sjenerøs, åpen og mangfoldig identitet. Et univers som bjuder på!
Om vinneren sier juryen: Levende, lekent, upolert og friskt. Et godt stykke håndverk!
Vinner er Reklamekollektivet
Kunde: JAJA
Kategori: Illustrasjon
De nominerte:
ANTI Bergen
Tittel: ONiO merkevare illustrasjoner
Kunde: ONiO
Juryens kommentar: Juryen digger den retropregede stilen og de vakre, fargerike formene. Uttrykket klarer å verne om de myke og varme verdiene til produktet på en elegant måte.
Haltenbanken
Tittel: Illustrasjoner for Universitetsmuseet i Bergen
Kunde: Universitetet i Bergen
Juryens kommentar: Dette er rikt, mangfoldig og samtidig så enkelt. Et solid stykke håndverk med snev av historisk illustrasjonsstil tilpasset nåtiden på en elegant måte.
Overhaus
Tittel: Bar3
Kunde: Bar3
Juryens kommentar: Kul og gjennomført tegneseriestil. Herlig bruk av farger!
Om vinneren sier juryen: Konsis utførelse og vakker formidling av et teknologisk produkt. Godt utført!
Vinner er ANTI Bergen
Kunde: ONiO
Kategori: Tjenestedesign
De nominerte:
Idean
Tittel: Et helt nytt butikkonsept for Coop
Kunde: Coop Norge
Juryens kommentar: En unik tjeneste løst på en ukomplisert og intuitiv måte. Stødig bruk av metodikk, innsiktsarbeid og brukertesting.
Knowit Experience
Tittel: Finne fram på nye Flesland
Kunde: Avinor Flesland
Juryens kommentar: Her har det er blitt jobbet systematisk med å kartlegge reisen. Resultatet er blitt en mye smidigere opplevelse for brukeren. Godt løst!
Idean
Tittel: En chatbot for kvinnehelse
Kunde: Helse Bergen
Juryens kommentar: Her har det blitt utviklet en digital helsetjeneste som skal løse et konkret problem. En jobb som viser at hensynet til behov for informasjon er godt ivaretatt, samtidig som brukervennligheten er høy.
Om vinneren sier juryen: Heia innovasjon som gjør livet litt enklere i en travel og uforutsigbar hverdag!
Vinner er Idean
Kunde: Coop Norge, butikkonsept
Kategori: Åpen klasse
De nominerte:
Reklamekollektivet
Tittel: Cutters Drive-in
Kunde: Cutters
Juryens kommentar: Gjør en god gammeldags PR/Reklame jobb som er meget bra. Det er kreativt og nytt – samtidig veldig Cutter-sk. Ingen har sett et slikt konsept før. Det er en sprø og gøy idé!
ANTI Bergen
Tittel: Bergen House Font
Kunde: Visit Bergen
Juryens kommentar: Et imponerende stykke arbeid.
ANTI Bergen
Tittel: Festspillene i Bergen Produktdesign
Kunde: Festspillene i Bergen
Juryens kommentar: Overraskende og litt rart. Fascinerende og uttrykksfullt. Dette er kunst!
Om vinneren sier juryen: Hus som blir til bokstaver – dette danner et distinkt og raffinert uttrykk det er umulig å ikke like. En god idé og et imponerende stykke arbeid!
Vinner er ANTI Bergen
Kunde: Visit Bergen, Bergen House Font
Kategori: Årets nykommer
De nominerte er:
Top of Mind AS
Tittel: Barnas Bergen
Kunde: Visit Bergen
Juryens kommentar: Sjarmerende og autentiske filmer med skikkelig godstemning som garantert treffer målgruppen.
Box Marketing
Tittel: Eie Eiendomsmegling Rebranding
Kunde: Eie Eiendomsmegling Bergen
Juryens kommentar: En tydelig og ryddig identitet som tydeliggjør kjernen i merkevaren og lar målgruppen bli godt kjent med meglerne. Dette er skikkelig godt innhold!
These Ways
Tittel: WOW me baby
Kunde: BOB
Juryens kommentar: En viktig og godt utført flyttejobb, som gjør bruken av medlemsappen mye enklere. Godt utført.
Om vinneren sier juryen: En identitet som oser kvalitet og ekspertise på alle flater. Dette er innbydende og stilsikkert utført.
Vinner er Box Marketing
Kunde: Eie Eiendomsmegling Bergen
Kategori: Effekt
De nominerte er:
Oktan Bergen/ Nå Apriil
Tittel: Holdningskampanje mot sniking
Kunde: Skyss
Juryens kommentar: Dette er en veldig morsom løsning på et litt kjedelig tema. Dette er godt tenkt og fint gjennomført. Resultatet er færre snylteagurker!
Haltenbanken
Tittel: Universitetsmuseet
Kunde: Universitetet i Bergen
Juryens kommentar: Et herlig, fargerikt og lekent univers med høy stoppeffekt. En vellaget kampanje for målgruppen som er små og store nysgjerrige mennesker.
Knowit Experience
Tittel: Lansering Fjordkraft Mobil Ung
Kunde: Fjordkraft
Juryens kommentar: En skikkelig kul, digg og chill kampanje – som funker!
Om vinneren sier juryen: En effektfull kampanje med karikerte grønnsaker og glimt i øyet. Snyltus gratulerus!
Vinner er Oktan Bergen/ Nå Apriil
Kunde: Skyss
Kategori: Håndverk
De nominerte:
Cure
Tittel: Emballasjedesign – produktserie
Kunde: Øyo
Juryens kommentar: Dette oppleves som solid, tidløst og grundig gjennomført. Pakningene forsterker produktene og det oser høy kvalitet.
ANTI Bergen
Tittel: Festspillene i Bergen Promo film 2019
Kunde: Festspillene i Bergen
Juryens kommentar: Dette er løst på en heftig måte. Juryen imponeres av all jobben som ligger bak og alle komponentene som til sammen danner det raffinerte universet.
Reklamekollektivet
Tittel: So good ur gonna die
Kunde: JAJA
Juryens kommentar: Dette er digg! Et deilig univers som er helstøpt og upolert. Solid håndverk!
Om vinneren sier juryen: Rett og slett nydelig komponert.
Vinner er ANTI Bergen
Kunde: Festspillene i Bergen
Kategori: Kampanje
De nominerte:
Oktan Bergen
Tittel: Holdningskampanje mot sniking
Kunde: Skyss
Juryens kommentar: En fin, empatisk og humoristisk kampanje som klarer å etablere et nytt uttrykk. Snylteagurk-illustrasjonene er tydelige og effektfulle.
Haltenbanken
Tittel: Lanseringskampanje for Universitetsmuseet
Kunde: Universitetet i Bergen
Juryens kommentar: En kampanje som er vakkert utført på alle flater og gjennomført ned i minste detalj. Vakre illustrasjoner og gode tekster som vekker nysgjerrigheten.
Juryen digger Snapchat-filteret!
Reklamekollektivet
Tittel: Klar for det neste
Kunde: NextGenTel
Juryens kommentar: En morsom kampanje som legges merke til. Det er en fin idé å bruke de ansatte, og få se den reisen de har vært med på – både teknologisk og stilmessig.
Kategori Kampanje
Om vinneren sier juryen: En veldig gøyal kampanje som skaper sterkt samhold internt og entusiasme for egen merkevare. Høy underholdningsverdi – juryen peker og ler!
Vinner er Reklamekollektivet
Kunde: NextGenTel
Kategori Folkets Pris
Vinner er Haltenbanken
Kunde: Universitetsmuseet i Bergen