SRF KUBEN for 2019 - Anti og Reklamekollektivet ble kveldens store vinnere

Fredagens digitale utdeling av SRF KUBEN gikk som en kule takket være suveren innsats fra konferansier Hasse Hope og alle byråene som inviterte oss til kontoret og hjemmet sitt og bød på suveren stemning. Vi fikk besøke vinnerne og noen øvrige byrå. GOD STEMNING!

Vi sender våre varmeste gratulasjoner til alle nominerte og vinnerne, og takker så mye for innsatsen til dere som har sendt inn bidrag og deltok i sendingen - kvelden hadde ikke blitt den samme uten!

Anti og Reklamekollektivet ble mestvinnende byråer. Folkets pris gikk til Haltenbanken for kampanjen for Universitetsmuseet i Bergen.

Her er fullstendig oversikt over nominerte, vinnerne og juryens kommentar:

Kategori: Student/elevarbeid
De nominerte:

Egenart Magasin, Høyskolen Kristiania
Tittel: Egenart

Juryens kommentar: Et spennende magasin med en tydelig identitet som klarer å overraske leseren for hvert oppslag. Fin typografi, lekent layout og variert innhold. Fortsett sånn!

Julie Eide, Høyskolen Kristiania
Tittel: Studentteateret Immaturus feirer 30 år!

Juryens kommentar: En kunstnerisk identitet som oser kreativitet og mangfold. Sopp er topp!

Gianne van der Berg, Høyskolen Kristiania:

Tittel: Spill Illustrasjoner

Juryens kommentar: Eventyrlig vakre illustrasjoner. Juryen vil se mer!

Om vinneren sier juryen: Innholdet kommuniseres lekent, variert og sjarmerende. Dette magasinet vil vi se mer av!

Vinner: Egenart

Tittel: Egenart


Kategori: Annonser
De nominerte:


Reklamekollektivet

Tittel: Klar for det neste

Kunde: NextGenTel

Juryens kommentar: Disse annonsene er det er gøy å se litt ekstra på, man får en liten historie med til hvert bilde. Et autentisk og nostalgisk tilbakeblikk med glimt i øyet.

ANTI Bergen

Tittel: Bergen Spiser annonser

Kunde: Visit Bergen

Juryens kommentar: Lavmælte og fine tekster som beskriver matopplevelser i samspill med digge bilder. Elegant utført!

ANTI Bergen

Tittel: Britannia House of Influence annonser

Kunde: Britannia Hotel

Juryens kommentar: Poetiske, mystiske og besnærende annonser. Juryen fascineres av det delikate uttrykket, og får lyst til å booke et hotellopphold i Trondheim asap.

Om vinneren sier juryen: Imponerende gjennomført, vakkert utført og stilsikker bruk av animasjon. En herlig, hypnotiserende effekt!

Vinner er ANTI Bergen

Kunde: Britannia Hotel


Kategori: Film

De nominerte:


Cure

Tittel: Half nature. Half science

Kunde: HYRE

Juryens kommentar: En storslått og flott film som subtilt forteller om produktet.

Natur og teknologi går hånd i hånd og dette er fortalt på en særdeles fin måte.

ANTI Bergen


Tittel: Festspillene i Bergen Promo film 2019

Kunde: Festspillene i Bergen

Juryens kommentar: Denne filmen er utfordrende – på en god måte. Den er eksentrisk, litt hemmelig og veldig, veldig sanselig.

ANTI Bergen

Tittel: Bergen Balance film
Kunde: Visit Bergen

Juryens kommentar: Kontrastfylt, vakker og diggbar film. Teksten er fengende og stemningsfull. Juryen laster ned den særdeles funky sangen umiddelbart!

Om vinneren sier juryen: Originalt og distinkt uttrykk. Dette er funky – både det vi ser og det vi hører!

Vinner er ANTI Bergen

Kunde: Visit Bergen


Kategori: Webdesign, UX- og UI design
De nominerte:


Cure
Tittel: Velkommen til Hardanger

Kunde: Hardangerhouse

Juryens kommentar: En nettside som er gjennomført, oversiktlig og med fin flyt. Den er sanselig med mye smak og følelser. Epleblomstene kan nesten luktes!

Cure
Tittel: Powering the future of television
Kunde: Vimond Media Solutions

Juryens kommentar: Spennende og strukturert fremstilling av et komplisert teknologisk produkt. En imponerende løsning som flyter godt. Nydelig bruk av farger og forløpniger – det føles som om nettsiden er i konstant bevegelse.

ANTI Bergen

Tittel: ONiO webside
Kunde: ONiO

Juryens kommentar: En nettside som er informativ og teknologisk – samtidig som den oppleves varm, trygg og tillitsvekkende. En velfungerende nettside med sterk identitet.

Om vinneren sier juryen: Leken og levende bruk av farger og komposisjon som forsterker merkevaren.

En vinnerjobb der konsept, design og teknologi går hånd i hånd.

Vinner er Cure

Kunde: Vimond Media Solutions


Kategori: Motion graphics/animasjon
De nominerte:


ANTI Bergen

Tittel: Britannia House of Influence films

Kunde: Britannia Hotel

Juryens kommentar: Det er lett å bli hypnotisert av bevegelsene og de små detaljene. Det er selvsikkert, dekadent og sofistikert. Lekkert!

Reklamekollektivet


Tittel: Happy Type

Kunde: Vestkanten

Juryens kommentar: I et kommersielt univers hvor det lett kompliseres til er dette befriende enkelt, lekent og sjarmerende.


Apparat

Tittel: Alan Walker ft Eva Max "Alone pt. 2"
Kunde: MER as / Alan Walker

Juryens kommentar: Fascinerende historiefortelling og utrolig godt håndverk av internasjonal klasse!

Om vinneren sier juryen: Poetisk, fint og virkningsfullt. Bevegelsene og timingen er upåklagelig. Lekkert!

Vinner er ANTI Bergen

Kunde: Britannia Hotel


Kategori: Sosiale medier
De nominerte:

Reklamekollektivet

Tittel: The Russian

Kunde: Reklamekollektivet

Juryens kommentar: Juryen ler. Og ler. Og ler. Og må se den på nytt!

Reklamekollektivet

Tittel: A brand that sticks

Kunde: JAJA

Juryens kommentar: Dette er så fint og lekent! Detaljrike, morsomme og finurlige stickers bærer kampanjen på en kul måte.

Reklamekollektivet

Tittel: Cutters Drive-in
Kunde: Cutters

Juryens kommentar: Aktuelt og morsomt samtidig som det er produktnært og relevant – et meget godt eksempel på bruk av sosiale medier!

Om vinneren sier juryen: En raffinert og kul bruk av identiteten. Gif-er er gøy!

Vinner er Reklamekollektivet

Kunde: JAJA


Kategori: Applikasjon

De nominerte:


Idean

Tittel: Norges raskeste mobilbetaling
Kunde: Coop Norge

Juryens kommentar: Denne appen er enkel å bruke. Det er så intuitiv at man ikke tenker over det. Akkurat slik bør god app-design være.

These Ways

Tittel: WOW me baby
Kunde: BOB

Juryens kommentar: Fra papir til app – gjort på en tiltalende og elegant måte.

Knowit Experience
Tittel: Fjordkraft App
Kunde: Fjordkraft

Juryens kommentar: Denne appen er ryddig, enkel og med brukervennlig design. Fin kombinasjon av informasjon og lekenhet som gir det lille ekstra til brukeren.

Om vinneren sier juryen: Vinnerjobben viser tydelig forståelse for hvordan en app skal fungere, og det er harmoni mellom det visuelle og interaksjonen.

Vinner er Knowit Experience

Kunde: Fjordkraft


Kategori: Tekst
De nominerte:


AlfGundersen

Tittel: Strila-haiku

Kunde: Nye Øygarden kommune

Juryens kommentar: En superfin idé med solid gjennomføring. Det er folkelig og tilgjengelig, sjarmerende og lekent. Tekster som appellerer og forener folk!

ANTI Bergen

Tittel: Bergen Balance
Kunde: Visit Bergen

Juryens kommentar: Nydelig tekst som er kontrastfylt, spennende og poetisk. Juryen får lyst til å sitte på café, høre på sangen og se på regnet utenfor.

Knowit Experience
Tittel: Stemmeleie for Lyng

Kunde: Lyng

Juryens kommentar: Et veldig fint språklig univers med sterk identitet. En ting er å snakke dialekt, men en må også si de riktige tingene – akkurat slik det er gjort her. Juryen vil se flere poetiske produkter!

Om vinneren sier juryen: Design, musikk og tekst spiller på lag. Vakkert og poetisk!

Vinner er ANTI Bergen

Kunde: Visit Bergen, Bergen Balance film


Kategori: Identitet
De nominerte:

ANTI Bergen

Tittel: Bergen Identity

Kunde: Visit Bergen

Juryens kommentar: En smart identitet med stor variasjon og dynamikk – den viser evnen til å stadig være i utvikling. Myldrende og levende. Og fargepaletten er eventyrlig!

ANTI Bergen
Tittel: Britannia Hotel Identity

Kunde: Britannia Hotel

Juryens kommentar: Vakkert og stemningsfullt. Med nydelig, balansert og kontrastfylt typografi. Dette er en identitet som umiddelbart skaper forventninger – og som leverer!

Reklamekollektivet
Tittel: So good ur gonna die
Kunde: JAJA

Juryens kommentar: Sjenerøs, åpen og mangfoldig identitet. Et univers som bjuder på!


Om vinneren sier juryen: Levende, lekent, upolert og friskt. Et godt stykke håndverk!

Vinner er Reklamekollektivet

Kunde: JAJA


Kategori: Illustrasjon
De nominerte:


ANTI Bergen
Tittel: ONiO merkevare illustrasjoner
Kunde: ONiO

Juryens kommentar: Juryen digger den retropregede stilen og de vakre, fargerike formene. Uttrykket klarer å verne om de myke og varme verdiene til produktet på en elegant måte.

Haltenbanken
Tittel: Illustrasjoner for Universitetsmuseet i Bergen
Kunde: Universitetet i Bergen

Juryens kommentar: Dette er rikt, mangfoldig og samtidig så enkelt. Et solid stykke håndverk med snev av historisk illustrasjonsstil tilpasset nåtiden på en elegant måte.

Overhaus

Tittel: Bar3
Kunde: Bar3

Juryens kommentar: Kul og gjennomført tegneseriestil. Herlig bruk av farger!

Om vinneren sier juryen: Konsis utførelse og vakker formidling av et teknologisk produkt. Godt utført!

Vinner er ANTI Bergen

Kunde: ONiO


Kategori: Tjenestedesign


De nominerte:
Idean
Tittel: Et helt nytt butikkonsept for Coop
Kunde: Coop Norge

Juryens kommentar: En unik tjeneste løst på en ukomplisert og intuitiv måte. Stødig bruk av metodikk, innsiktsarbeid og brukertesting.


Knowit Experience

Tittel: Finne fram på nye Flesland
Kunde: Avinor Flesland

Juryens kommentar: Her har det er blitt jobbet systematisk med å kartlegge reisen. Resultatet er blitt en mye smidigere opplevelse for brukeren. Godt løst!

Idean
Tittel: En chatbot for kvinnehelse

Kunde: Helse Bergen

Juryens kommentar: Her har det blitt utviklet en digital helsetjeneste som skal løse et konkret problem. En jobb som viser at hensynet til behov for informasjon er godt ivaretatt, samtidig som brukervennligheten er høy.

Om vinneren sier juryen: Heia innovasjon som gjør livet litt enklere i en travel og uforutsigbar hverdag!

Vinner er Idean

Kunde: Coop Norge, butikkonsept


Kategori: Åpen klasse
De nominerte:


Reklamekollektivet
Tittel: Cutters Drive-in
Kunde: Cutters

Juryens kommentar: Gjør en god gammeldags PR/Reklame jobb som er meget bra. Det er kreativt og nytt – samtidig veldig Cutter-sk. Ingen har sett et slikt konsept før. Det er en sprø og gøy idé!

ANTI Bergen
Tittel: Bergen House Font
Kunde: Visit Bergen

Juryens kommentar: Et imponerende stykke arbeid.

ANTI Bergen
Tittel: Festspillene i Bergen Produktdesign

Kunde: Festspillene i Bergen

Juryens kommentar: Overraskende og litt rart. Fascinerende og uttrykksfullt. Dette er kunst!

Om vinneren sier juryen: Hus som blir til bokstaver – dette danner et distinkt og raffinert uttrykk det er umulig å ikke like. En god idé og et imponerende stykke arbeid!

Vinner er ANTI Bergen

Kunde: Visit Bergen, Bergen House Font


Kategori: Årets nykommer

De nominerte er:


Top of Mind AS
Tittel: Barnas Bergen
Kunde: Visit Bergen

Juryens kommentar: Sjarmerende og autentiske filmer med skikkelig godstemning som garantert treffer målgruppen.

Box Marketing

Tittel: Eie Eiendomsmegling Rebranding
Kunde: Eie Eiendomsmegling Bergen

Juryens kommentar: En tydelig og ryddig identitet som tydeliggjør kjernen i merkevaren og lar målgruppen bli godt kjent med meglerne. Dette er skikkelig godt innhold!

These Ways

Tittel: WOW me baby
Kunde: BOB

Juryens kommentar: En viktig og godt utført flyttejobb, som gjør bruken av medlemsappen mye enklere. Godt utført.

Om vinneren sier juryen: En identitet som oser kvalitet og ekspertise på alle flater. Dette er innbydende og stilsikkert utført.

Vinner er Box Marketing

Kunde: Eie Eiendomsmegling Bergen


Kategori: Effekt
De nominerte er:

Oktan Bergen/ Nå Apriil
Tittel: Holdningskampanje mot sniking
Kunde: Skyss

Juryens kommentar: Dette er en veldig morsom løsning på et litt kjedelig tema. Dette er godt tenkt og fint gjennomført. Resultatet er færre snylteagurker!

Haltenbanken

Tittel: Universitetsmuseet

Kunde: Universitetet i Bergen

Juryens kommentar: Et herlig, fargerikt og lekent univers med høy stoppeffekt. En vellaget kampanje for målgruppen som er små og store nysgjerrige mennesker.

Knowit Experience
Tittel: Lansering Fjordkraft Mobil Ung
Kunde: Fjordkraft

Juryens kommentar: En skikkelig kul, digg og chill kampanje – som funker!

Om vinneren sier juryen: En effektfull kampanje med karikerte grønnsaker og glimt i øyet. Snyltus gratulerus!

Vinner er Oktan Bergen/ Nå Apriil

Kunde: Skyss


Kategori: Håndverk
De nominerte:

Cure
Tittel: Emballasjedesign – produktserie
Kunde: Øyo

Juryens kommentar: Dette oppleves som solid, tidløst og grundig gjennomført. Pakningene forsterker produktene og det oser høy kvalitet.

ANTI Bergen
Tittel: Festspillene i Bergen Promo film 2019
Kunde: Festspillene i Bergen

Juryens kommentar: Dette er løst på en heftig måte. Juryen imponeres av all jobben som ligger bak og alle komponentene som til sammen danner det raffinerte universet.

Reklamekollektivet
Tittel: So good ur gonna die
Kunde: JAJA

Juryens kommentar: Dette er digg! Et deilig univers som er helstøpt og upolert. Solid håndverk!

Om vinneren sier juryen: Rett og slett nydelig komponert.

Vinner er ANTI Bergen

Kunde: Festspillene i Bergen


Kategori: Kampanje
De nominerte:

Oktan Bergen
Tittel: Holdningskampanje mot sniking
Kunde: Skyss

Juryens kommentar: En fin, empatisk og humoristisk kampanje som klarer å etablere et nytt uttrykk. Snylteagurk-illustrasjonene er tydelige og effektfulle.

Haltenbanken
Tittel: Lanseringskampanje for Universitetsmuseet
Kunde: Universitetet i Bergen

Juryens kommentar: En kampanje som er vakkert utført på alle flater og gjennomført ned i minste detalj. Vakre illustrasjoner og gode tekster som vekker nysgjerrigheten.

Juryen digger Snapchat-filteret!

Reklamekollektivet

Tittel: Klar for det neste

Kunde: NextGenTel

Juryens kommentar: En morsom kampanje som legges merke til. Det er en fin idé å bruke de ansatte, og få se den reisen de har vært med på – både teknologisk og stilmessig.

Kategori Kampanje

Om vinneren sier juryen: En veldig gøyal kampanje som skaper sterkt samhold internt og entusiasme for egen merkevare. Høy underholdningsverdi – juryen peker og ler!

Vinner er Reklamekollektivet


Kunde: NextGenTel


Kategori Folkets Pris

Vinner er Haltenbanken

Kunde: Universitetsmuseet i Bergen

Våre Partnere