Er man klimaambisøs bør vel målet være null? Polestar jobber derfor med sin fremtidsbil Project 0 hvis målsetning er en klimanøytralt produsert bil innen 2030. Det betyr 20 000 komponenter som en bil er laget av skal ha nullutslipp frem til bilen leveres hos kjøper. For selv om elbiler er et virkemiddel til en grønn omstilling er for eksempel batteriindusterien ingen kløvereng i dag. Polestar mener bilbransjen har for lite ambisiøse mål – det er fortsatt mye penger i lobbyister som jobber for den fossile bilproduksjon - skal bilbransjen holde seg innen 1,5 graders målet, så må man handle raskt og sette seg ambisiøse mål som Polestar gjør.
Kristin Fjeld, ansvarlig for kommunikasjon i Polestar Norge forteller om deres hårete mål og hva det krever av samarbeid og partnerskap for å få det til. De inviterer inn forskere, start-up og industri som er villige til å tenke nytt med dem. Hvis ikke leverandørene kan levere klimanøytrale komponenter, kan jo ikke Polestar hevde ha nullutslipp heller. Dette er også bare begynnelsen på konsernet store mål om at alle deres biler skal ha nullutslipp innen 2040. Du skal bokstavlig talt kunne kjøre den inn på gjenvinningstasjonen når den kommer til sitt livs endepunkt hvor hver bestanddel plukkes fra hverandre og gjenvinnes.
Programmet ledes av Ina Stølen, som til daglig er innsikt- og strategirådgiver i Brandity.
Her finner du podcasten MARKET MAD:
Podcasten er produsert av: