Tre grunner til at du som markedsfører bør være på Snapchat
Sosiale media-ekspertene Ingvild Moen og Olav Mellingsæter i Resonate kommer til Bergen 22. november, for å holde kurs i markedsføring på Snapchat. Med seg til Bergen har de fått den norske verdensstjerna på Snap, Geeohsnap, og Snapchat-sjefen i Norge, Steffen Rabben. Vi spurte dem hvorfor norske bedrifter bør annonsere på Snap.
Ingvild Moen er en av Norges ledende stemmer i faget sosiale media. Resonate jobber til daglig med Norges største virksomheter. Hun ramser raskt opp tre gode grunner:
- Snapchat er sterke på målgrupper.
- Gode annonser og filtre er enkelt og billig å lage for Snapchat.
- Annonser på Snapchat er vesentlig billigere enn Facebook.
Som markedsfører bør du ikke ignorere denne muligheten, understreker Olav Mellingsæter.
Nr 1 - Norges nest største kanal
Ingvild utdyper at Snapchat er Norges nest største sosiale medie, med 2,5 mill profiler i følge Ipsos (kilde). Som markedsfører bør du være klar over at Snapchat er en god kanal til å nå kvinner, understreker hun. 55% av alle Snap-brukerne i Norge er kvinner, og eksempelvis hele 91% av alle kvinner mellom 18-29 er på Snapchat.
Tid brukt på Snap er imponerende, forteller Olav. Snapchat-brukerne er på kanalen mer enn 30 minutter hver dag, i følge tall han har fått oppgitt fra Snap. Brukerne sjekker i snitt Snapchat minst 18 ganger daglig, og over 60 % snapper aktivt til andre. Det er utrolig høyt! Snap USA ser i mange tilfeller til Norge for lære, forteller han.
Nr 2 - Snapchat ads er billig og enkelt
De beste Snapchat ads og snap-filtre kan man lage veldig enkelt og billig, påpeker Ingvild Moen videre. Hun vil på kurset vise eksempler og lære bort hvordan du selv kan lage slike annonser kun med hjelp av Snapchats eget annonse-verktøy og din egen mobil. Produksjonskostnaden kan da bli veldig lav, understreker hun. I tillegg er det billig å spre annonsene, og er du god: Det er enkelt å fange oppmerksomheten. Det leder oss til punkt tre.
Nr 3 - Snapchat er billigere enn Facebook
Snapchat ads er vesentlig billigere enn annonser i Facebooks nyhetsfeed, påpeker Olav Mellingsæter. Når vi sammenligner CPM (kostnad per tusen visninger) i eksempelvis målgruppen kvinner 18-29 år, så ser vi gang på gang at Snapchat gir langt flere visninger for pengene. Og også for såkalte «local ads», lokalt begrensede annonser for eventer og arrangementer, butikker og kjøpesentere, ser vi helt andre priser enn for enn tilsvarende annonser på Facebook.
Du trenger nok ikke lage en Snap-konto for bedriften din, men du bør ha Snapchat inn i mediemiksen din, understreker Ingvild Moen og legger til at om du er tidlig ute, kan du nå dra nytte av gode priser fra et nytt og stort varelager av annonser som Snapchat holder på å rulle ut.
Ingvild og Olav kommer på Snappinaret den 22. november sammen med Snapchats Norges-sjef Steffen Rabben og Geir Ove Pedersen, bedre kjent som Geeohsnap.
Ingvild understreker at Resonate er uavhengige rådgivere i forhold til de ulike sosiale kanalene som Snapchat og Facebook, og at de kun er opptatt av sine kunders beste. Olav lover at de også vil vise hvordan du kan utnytte både Facebook og Snapchat i vakre samspill i din egen annonsering.
Har du lyst å lese mer om Snappinaret 22. november og melde deg på? Trykk her.