Bruken av cookies, eller informasjonskapsler, fases gradvis ut, og vil snart forsvinne helt. En fremtid uten persondata vil få store konsekvenser for målretting av annonser mot målgrupper basert på kanaldata, rapportering av digital effekt, kanalsamspill og attribusjon, retargeting, samt optimalisering og personalisering av innhold på egne nettsider.
Ina blir svimmel ved bare tanken og trenger både Petter Johnsen fra Labs og Mariell Sæternes fra SRF til å rydde i kjeksskuffen og forenkle dette. Men alt er ikke helsvart for markedsførere selv om det slås en halv spiker i kisten på performance marketing. Kanskje er dette også begynnelsen på igjen å få lov å sette større fokus på kraften i merkevarebygging? Endringer i den digitale annonsemodellen vil også være tema på høstens MRKT REMIX 2021, så her er det bare å henge med, for det er mye i endring og masse å lære.
Her finner du podcasten MARKET MAD:
Podcasten er produsert av Mainstream.